Värmekabeln har tre kablar fas nolla men den kabeln som oisolerad är den jorden?
Hur kopplar man i termostaten? Om jag har förstått så 1 och 2 är utgång nolla och fas och 3 och 4 är ingång nolla och fas och 5 och 6 är för givare. Ska inte jord kopplas någonstans?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp det är jord ska vara kopplad till jord med fördel med en kopplingslist bakom termostaten i dosan, det finns ingen plats på termostaten som sväljer, den ska även lindas med en tape, helst gulgrön men går med svart EL-tape, Är det en ny installation, har du förlagt den själv och ska koppla in den, det finns lite saker som ska gör, uppmätning att det inte är något fel som uppstått på den, samt att den ligger över jordfelsbrytare, på sista punkten finns ingen pardon, ska vara
Tack för ett mycket snabbt svar det var som jag trodde men man kan aldrig vara för försiktig.H Hjulbent skrev:Jepp det är jord ska vara kopplad till jord med fördel med en kopplingslist bakom termostaten i dosan, det finns ingen plats på termostaten som sväljer, den ska även lindas med en tape, helst gulgrön men går med svart EL-tape, Är det en ny installation, har du förlagt den själv och ska koppla in den, det finns lite saker som ska gör, uppmätning att det inte är något fel som uppstått på den, samt att den ligger över jordfelsbrytare, på sista punkten finns ingen pardon, ska vara
Japp slingan är uppmätt och den ligger över jordfelsbrytaren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Jag tror det är tvärtom, 230 V in på 1-2 och värmekabel ut på 3-4.B Bläsa skrev:
Termostaten i sig behöver ingen skyddsjord, men du kan använda blindplinten X för att skarva inkommande skyddsjord med värmekabelns skärm. Men blir det trångt kan en Wago 221 fungera bättre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur återställa golvvärme efter delvis uppbrutet golv ??
El -
Koppla Golvvärmekrets och radiatorkrets med vedpanna
Värme allmänt -
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
Gjuta golvvärme ovanför källare
Byggmaterial & Byggteknik