Kanske en korkad fråga, men…

I ett badrum med klinkers på hela golvet, inkl där man duschar… är det ett måste att ha golvvärme under?

Tänker om golvvärme, förutom att det ger ett behagligt varmt golv, även har någon funktion vad gäller att få vattnet som tränger ner i fogarna i samband med dusch att torka ur snabbare?

Kan tillägga att i samband med dusch blir mer eller mindre hela golvet vått då det inte finns ett ordentligt duschdraperi.

Jag har golvvärme (el), men använder den väldigt sällan. Därav frågan.

Tack på förhand!

Golvvärmen hjälper så klart till att torka upp, men det finns inga krav på att det ska finnas golvvärme, det är av komfortmässiga skäl.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Golvvärmen hjälper så klart till att torka upp, men det finns inga krav på att det ska finnas golvvärme, det är av komfortmässiga skäl.
Tack för info! 😊

Så oavsett om man dagligen blöter ner hela klinkergolvet med stora mängder vatten och inte använder golvvärme så är det nemas problemas?

Inte mer än att det är blött (längre) på golvet :).

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Inte mer än att det är blött (längre) på golvet :).
Men, vad händer med vattnet som tränger ner i fogarna då? 🤔

S Slottsfrun skrev:
Men, vad händer med vattnet som tränger ner i fogarna då? 🤔
Det torkar upp, så småningom.. finns det inget organiskt material i golvet (vilket det inte ska finnas) så blir det inge mögel eller liknande

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Det torkar upp, så småningom.. finns det inget organiskt material i golvet (vilket det inte ska finnas) så blir det inge mögel eller liknande
Nej, är det riktigt gjort ska det väl vara flytspacklat eller något liknande under? Golvet gjordes 2008, så börjar bli gammalt nu… ingen koll på vilken metod som användes då.

S Slottsfrun skrev:
Nej, är det riktigt gjort ska det väl vara flytspacklat eller något liknande under? Golvet gjordes 2008, så börjar bli gammalt nu… ingen koll på vilken metod som användes då.
Eftersom jag duschar dagligen, både mig och hunden, så är jag tveksam om det ens hinner torka upp mellan duscharna.
Kanske är ständigt vått i fogarna.

S Slottsfrun skrev:
Eventuellt flytspackel bör vara under tätskiktet, är det korrekt gjort så är det bara kakelfix mellan klinkers och tätskikt, och tätskiktet ska vara helt tätt.
Så om allt står rätt till sugs vattnet som inte åker ner i golvbrunnen in i fix och klinker och dunstar sen till slut.

P pjkw skrev:
Eventuellt flytspackel bör vara under tätskiktet, är det korrekt gjort så är det bara kakelfix mellan klinkers och tätskikt, och tätskiktet ska vara helt tätt.
Så om allt står rätt till sugs vattnet som inte åker ner i golvbrunnen in i fix och klinker och dunstar sen till slut.
Om jag fattar dig rätt så underst ska det alltså vara ev flytspackel (vad annars?), ovanpå det tätskiktet (vad?) och sen har man fäst klinkersplattorna med fix, direkt ovanpå tätskiktet, med fog emellan plattorna?
Har jag fattat rätt?

Ja, så är ett badrum uppbyggt.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Ja, så är ett badrum uppbyggt.Det
Du skrev något om ”eventuellt flytspackel”.
Är det inte alltid man flytspacklar under alltså?

Själva tätskiktet under klinkers. Vad brukar det vara för något material/teknik?

Kommer ihåg att man i samband med att badrummet gjordes misstänkte att någon stigit på några av klinkersplattorna innan de torkat fast i fixet. Blev därför okänt med fel lut vid detta ställe.

Kom att tänka på, nu när vi skriver om tätskiktet under klinkers… kan tätskiktet ha skadats av detta? Att någon stigit på klinkersplattor så de gled lite i fixet.
Eller är det ett hårt tåligt material som utför tätskikt, som ska ha torkat innan man lägger på fixet?

Knappat troligt att det skadats.
Dessutom är det alltid dyngsurt under plattorna precis hela tiden vid dagligt duschande. Du kan ju själv tänka dig hur lång tid det tar för allt vatten som trängt ner genom fogarna att avdunstar genom dom. Tar säkert flera månader.
Badrummet är ju dessutom inte ens 20 år, vilket verkligen inte är gammalt. I min värld är det närmast nytt.

Varför funderar du på dessa frågor?

Det är frivilligt att slå på golvvärmen om man har det, men fastighetsägaren/BRF ser gärna att hyresgästen/BRF-ägaren gör det då det minskar risken för vattenskador...

Lite värme på golven höjer vattnets ångtryck under golvet och mer vatten ångar igenom fogarna och den vägen kan hålla underlagen under klinkers mer torrt och minskar risken för vattenskador som tar sig vidare i huset - ofta vid ROT-renoveringar så sattes golvvärme in för att det förbättrade sannolikheten att man inte får vattenskador igen då det allt som oftast var mer eller mindre omfattande vattenskador i underlaget på de badrum som revs upp, dock från tiden när man inte hade tätskikt i dessa.

Men det viktiga tycker jag är feelingen att kliva på en inte för kallt golv när man går barfota i samband med dusch samt att utspilld vatten torkar upp fortare.

Duschdraperier eller kanske glasväggar är något som går att sätta upp i efterhand och minskar också kalluften som blåser på en medans man duschar då varmvatten från duschstrilen värmer luft, blir skorstensverkan och det hela tiden suger luft mot den som duschar... och vill man få bort vattnet helt från golven, sätta in en duschkabin, vilket också minska den påblåsande kalluften under duschningen.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.