Microkatten
Boverket skriver inte att det är större risk med mindre isolering. Det gäller att citera rätt:

"För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i krypgrunder. Hur detta påverkas av golvvärme är idag inte utrett och därför är det svårt att ge några generella råd."
 
R Robin Norman skrev:
För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på
minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i krypgrunder
Detta är ju inte så tydligt. Är det ur sitt sammanhang? Det är två påståenden. Båda stämmer och har inte med varandra att göra. Man bör ha 250 mm isolering under golvvärmen eftersom det annars blir så stora läckage av värme nedåt. Fukt och mögelproblem i krypgrunder förekommer och de förvärras inte av golvvärme. Om något minskar problemen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Detta är ju inte så tydligt. Är det ur sitt sammanhang? Det är två påståenden. Båda stämmer och har inte med varandra att göra. Man bör ha 250 mm isolering under golvvärmen eftersom det annars blir så stora läckage av värme nedåt. Fukt och mögelproblem i krypgrunder förekommer och de förvärras inte av golvvärme. Om något minskar problemen.
japp, precis vad jag skrivit.

däremot finns problem med för lite isolering vid platta på mark och omvänd fuktvandring.
 
A Avemo skrev:
Detta är ju inte så tydligt. Är det ur sitt sammanhang? Det är två påståenden. Båda stämmer och har inte med varandra att göra. Man bör ha 250 mm isolering under golvvärmen eftersom det annars blir så stora läckage av värme nedåt. Fukt och mögelproblem i krypgrunder förekommer och de förvärras inte av golvvärme. Om något minskar problemen.
Ok. Va bra då fick jag det förklarat. Men om man nu då vill begränsa värmespillet skulle det då gå att lägga en "
REFLEKTORSKIVA" imellan nuvarande spånskiva och den färdigfrästa jag skall lägga ovanpå för att i sin tur minska värmespridningen nedåt?

Mvh
 
R Robin Norman skrev:
Ok. Va bra då fick jag det förklarat. Men om man nu då vill begränsa värmespillet skulle det då gå att lägga en "
REFLEKTORSKIVA" imellan nuvarande spånskiva och den färdigfrästa jag skall lägga ovanpå för att i sin tur minska värmespridningen nedåt?

Mvh
Tyvärr hjälper det inte i det fallet. Värmen sprids inte via strålning genom golvet. Du behöver tjockare isolering. Eller acceptera ett större värmeläckage.
 
Problemet du får med en varmare krypgrund om du inte plastat marken är att jorden alltid har RF100% och ju varmare den blir ju mer fukt kommer den innehålla. På det sättet kommer fuktigheten i krypgrunden att öka och kan komma att bli skadligt för huset.
Därför är rekommendationen att ha minst 250mm isolering. Det bästa är såklart att plasta marken oavsett samt att du isolera den.
 
Jag hade plastat mot mark sen fyllt hela grunden med leca eller dränkulor
 
A
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag hade plastat mot mark sen fyllt hela grunden med leca eller dränkulor
detta är ett dåligt råd och det ska man absolut inte göra
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet du får med en varmare krypgrund om du inte plastat marken är att jorden alltid har RF100% och ju varmare den blir ju mer fukt kommer den innehålla. På det sättet kommer fuktigheten i krypgrunden att öka och kan komma att bli skadligt för huset.
Därför är rekommendationen att ha minst 250mm isolering. Det bästa är såklart att plasta marken oavsett samt att du isolera den.
detta stämmer inte
 
T
A Aunty skrev:
detta är ett dåligt råd och det ska man absolut inte göra
Det här forumet avser att dela med sig av kunskap andra saknar. Ditt inlägg här va näppeligen informativ, men ack så intressant, så utveckla gärna utförligt i vad för grund du skrev din bestämda uppfattning att det va helt fel att plasta mot mark och fylla grund med t.e.x. Lecakulor
 
T
A Aunty skrev:
detta stämmer inte
Se föregående svar=utveckla
 
A
T Träkåk skrev:
Det här forumet avser att dela med sig av kunskap andra saknar. Ditt inlägg här va näppeligen informativ, men ack så intressant, så utveckla gärna utförligt i vad för grund du skrev din bestämda uppfattning att det va helt fel att plasta mot mark och fylla grund med t.e.x. Lecakulor
det dränerade lagret ska självklart läggas under plasten och det ska inte vara leca-kulor som suger lite vatten utan snarare tvättad makadam i större dimensioner eller liknande.
sedan ska plastan överlappas och vikas upp på grundmuren.
sedan ska man gärna komplettera med en isolering ovan plasten.
 
A
A Aunty skrev:
detta stämmer inte
han skriver om man inte plastat marken så har jorden RF100% det har den även om du inte plastat.

rekommendation om minst 250 mm isolering har inget med ökad fukthalt i krypgrund att göra och de framgår tydligt av Boverkets råd.

Minskar du isolering så minskar ju fuktproblemen snarare i grunden än ökar det är ju ganska självklart.
problem men omvänd fuktvandring gäller ju platta på mark
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Det finns inget negativt att plasta för att hindra ångvandring från mark till grund
 
A
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det finns inget negativt att plasta för att hindra ångvandring från mark till grund
det har ingen sagt heller?

dock ska man inte fylla med dränerade material ovan plasten som du säger och man ska absolut inte fylla med leca.

dränerade material ska vara under plasten och det ska inte vara leca kulor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.