Jag håller på och inreder vår övervåning och kommer att lägga golvvärme överallt precis som på bottenvåningen. Vi ska ha ett badrum med dusch där uppe, och nu fick jag rådet av en plattsättare att komplettera den vattenburna golvvärmen med el i badrummet. Antingen ett helt elgolv eller en elpatron till just den slingan. Anledningen är för att se till att det sommartid inte blir stående fukt i fixen under klinkersen i duschen.

Tanken låter ju bra, men det känns lite konstigt att stoppa in elvärme, när jag annars värmer upp huset med fjärrvärme. Kan man få fjärrvärmecentralen att inte slå av värmen sommartid? Så att man kan stänga alla andra slingor men få ut lite värme just i badrumsslingan, utan att stoppa in en extra elpatron?

Fjärrvärmecentralen regleras med en utegivare som ger väldigt låg framledningstemperatur på sommaren. Den tempen räcker då inte till för att säkerställa att badrumsgolvet har en lägsta temperatur enligt Boverkets krav för badrum. Därför behövs elgolvvärme eller slinga med elpatron.

Du skulle teoretiskt kunna sätta en innegivare i badrummet. Vintertid har du innegivaren urkopplad. På sommaren kopplar du in givaren, stänger alla radiatorventiler/termostater så att bara golvvärmeslingan är öppen och höjer temperaturen i fjärrvärmecentralen till ett värde över utetemperaturen, då kommer centralen att värma slingan.

Om det är en bra lösning eller inte är upp till dig.

I vår fjärrvärmecentral kan jag sätta en lägsta temperatur på vattnet uti systemet. Vi har radiatorer i huset och ett badrum i källaren med golvvärme som jag vill ha varmt på sommaren. Därför har jag satt min temp ut i systemet på 35C och vridit upp termostaten för badrummet lite. Eftersom alla radiatorer i huset har termostater så stänger de ner under sommaren när det är varmt men i badrummet i källaren har jag ljummet golv.

Om du har olika innegivare/termostater för badrummet och resten av huset så borde detta sätt fungera även för dig. Känns onödigt att även behöva fixa elgolvvärme!

Micke_Ju skrev:
Anledningen är för att se till att det sommartid inte blir stående fukt i fixen under klinkersen i duschen.
Det här har jag aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Duschar man varje dag lär det stå fukt i fixen hela tiden, med eller utan golvvärme.

Finns tempkrav för golv i Bbr 21? Låter helkonstigt. Men vad vet jag!

Rappala skrev:
I vår fjärrvärmecentral kan jag sätta en lägsta temperatur på vattnet uti systemet. Vi har radiatorer i huset och ett badrum i källaren med golvvärme som jag vill ha varmt på sommaren. Därför har jag satt min temp ut i systemet på 35C och vridit upp termostaten för badrummet lite. Eftersom alla radiatorer i huset har termostater så stänger de ner under sommaren när det är varmt men i badrummet i källaren har jag ljummet golv.

Om du har olika innegivare/termostater för badrummet och resten av huset så borde detta sätt fungera även för dig. Känns onödigt att även behöva fixa elgolvvärme!
Det här låter ju som det jag är ute efter. Jag har individuella termostater till alla rum, så det borde fungera. Är det någon som vet om man kan ställa in min temp på en Alfa Laval Mini Eco? Jag har inte bruksanvisningen med mig till jobbet :)

Tack!
På sid 13 finns det två intressanta parametrar: Sommarvärme och sommarbegränsning. De borde man ju kunna leka med nästa sommar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.