Hej,

Har 8 slingor där slinga nummer 4 inte går spola. Kommer inget ut på returen. Vad kan problemet vara? Alla andra slingor gick bra att spola igenom!

• En hand pekar mot rörkopplingar på en golvvärmefördelare med flera ventiler, där slinga nummer 4 inte går att spola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En golvvärmefördelare med flera vita reglerventiler där slinga nummer 4 har problem med att spola igenom vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet! 😊

Vet du att ventilen är öppen? Även om ställdonet står öppet så kan ventilen vara stängd.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Välkommen till forumet! 😊

Vet du att ventilen är öppen? Även om ställdonet står öppet så kan ventilen vara stängd.
tog bort alla ställdon och stängde alla slingor förutom den slinga jag skulle spola allt gick bra med övriga slingor men just slinga nr 4 är totalt täppt. Spolade med lagom högt tryck från övre del men även från nedre del utan att en enda droppe kom ut från andra hållet. Alla nålar under ställdonen flexade och var normala även slinga nr 4

U
Tog du bort alla ställdon samtidigt?
Jag har varit med om att T och R varit ihopblandade mellan slingorna

U Utsliten och utdömd skrev:
Tog du bort alla ställdon samtidigt?
Jag har varit med om att T och R varit ihopblandade mellan slingorna
Tog bort alla ställdon. Vad menar du med att tillop och retur vart ihopblandade?

• Gilla
Miclar63
  • Laddar…
Kan ju vara ventilen som ställdonet trycker på som kärvar - om du nu inte hade ut den också.. Det inte alls ovanligt att sådana kärvar.

Sista utvägen är så klart att lossa slangarna från fördelaren.

U
H1989 H1989 skrev:
Tog bort alla ställdon. Vad menar du med att tillop och retur vart ihopblandade?
Vet du om slingan har fungerat förut?

Att returen för slinga 4 satt på platsen för slinga 7s retur

Vet du om slingan har fungerat förut?

Att returen för slinga 4 satt på platsen för slinga 7s retur
Hade det varit så, så borde väl en till ha betett sig?

U
S0MMER S0MMER skrev:
Det va därför jag undrade hur han gjorde med ställdonen.
Tar man bort typ hälften åtgången eller tar bort ett i taget och inte sätter tillbaka dem förens man är klar med alla så kanske du inte märker det.

Vi köpte huset för ca 2 år sedan och sen dess har vi inte servat den slingan. Har en kall parti I vardagsrummet. Misstänker att de är slinga 4 ?

Det va därför jag undrade hur han gjorde med ställdonen.
Tar man bort typ hälften åtgången eller tar bort ett i taget och inte sätter tillbaka dem förens man är klar med alla så kanske du inte märker det.
Alla ställdon borttagna vid utförandet

S0MMER S0MMER skrev:
Sant! Men de andra slingorna gick bra att spola.

Jag skulle som sagt var börjat med att kolla ventilen under ställdonet. Det är 100 gånger större sannolikhet att den kärvar än att själva slangen är tilltäppt.

useless useless skrev:
Jag skulle som sagt var börjat med att kolla ventilen under ställdonet. Det är 100 gånger större sannolikhet att den kärvar än att själva slangen är tilltäppt.
Redan dubbelkollat. Kärvar inte

U
om du inte vet om den någonsin funkat kan det ju va väck på slangen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.