1 758 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Golvvärme/radiatorer???
Vi funderar på att lyfta vårt 1-plans hus och har idag elpanna med vattenburet system (traditionella radiatorer). Väljer mellan radiatorer och vattenburen golvvärme på övervåningen. Fördelar/nackdelar med respektive system??? Vilket har högst energiförbrukning, installationskostnad osv. På vintern eldar vi så ofta vi kan med en braskasett.
Glad för bra tips.
Glad för bra tips.
Ett radiatorsystem reagerar mycket fortare om man ger ett plötsligt tillskott på värme, som att elda i en braskamin. Med golvvärme så höjs bara temperaturen i rummet om du eldar. Med radiatorer så stänger termostaterna av och radiatorerna svalnar ganska fort.
Har Ni ett äldre hus bör Ni beakta kondensrisken vid fönstren om Ni använder golvvärme.
Vad gäller energiförbrukning så tvistar "de lärde". För några år sedan sa alla att golvvärme var bättre ekonomiskt eftersom man kunde hålla en lägre temperatus i rummet och ändå ha god komfort. Numera tycker jag att man kan läsa rapporter om att både golv resp radiatorer är billigare. Sanningen är säkert, som vanligt, att det inte går att ge generella svar. Räkna med att uppvärmningskostnaden är ungefär lika (möjligen något mindre för golvvärme) och att investeringskostnaden är lite högre för golvvärme.
(Jag förstod inte det där med att ha ett 1-planshus och att sedan prata om uppvärmning på "övervåningen"? ??? Förlåt en trög kille ...)
Vad gäller energiförbrukning så tvistar "de lärde". För några år sedan sa alla att golvvärme var bättre ekonomiskt eftersom man kunde hålla en lägre temperatus i rummet och ändå ha god komfort. Numera tycker jag att man kan läsa rapporter om att både golv resp radiatorer är billigare. Sanningen är säkert, som vanligt, att det inte går att ge generella svar. Räkna med att uppvärmningskostnaden är ungefär lika (möjligen något mindre för golvvärme) och att investeringskostnaden är lite högre för golvvärme.
(Jag förstod inte det där med att ha ett 1-planshus och att sedan prata om uppvärmning på "övervåningen"? ??? Förlåt en trög kille ...)
Klicka här för att svara