2 306 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Golvvärme, plywood och bambu
Har ett vardagsrum/kök som just nu renoveras. Vattenbaserad golvvärme, 16mm släng i fräst spån med plåtar.
Står nu inför valet med vilket golv jag ska lägga och valet är primärt mellan
1. Massivt bambugolv, 14 mm, läggs flytande
2. Massiva bambustavar som läggs som fiskbensparkett, 12 mm + 7 mm plywood.
Plywooden ligger flytande mot undergolvet och bambustavarna limmas direkt mot plywooden.
Vad anser forumet, är det någon skillnad rent värmemässigt med dessa båda golv?
Båda är riktigt läckra och kostnaden är likvärdig. Fiskbensmönstret kommer givetvis att ta längre tid att lägga, men
Står nu inför valet med vilket golv jag ska lägga och valet är primärt mellan
1. Massivt bambugolv, 14 mm, läggs flytande
2. Massiva bambustavar som läggs som fiskbensparkett, 12 mm + 7 mm plywood.
Plywooden ligger flytande mot undergolvet och bambustavarna limmas direkt mot plywooden.
Vad anser forumet, är det någon skillnad rent värmemässigt med dessa båda golv?
Båda är riktigt läckra och kostnaden är likvärdig. Fiskbensmönstret kommer givetvis att ta längre tid att lägga, men
Tillverkar påstår att golvet ska gå att lägga på golvvärme, det enda är det klassiska att det ska vara avstängt när man lägger och därefter sakta, sakta ökas, samt att det inte ska vara mer än 27g på ovansidan.L Liteavvarje skrev:
Bra tanke med limmet, lätt att glömma kan jag tänka mig!
Då var det löst, tillverkaren återkom idag med mer information efter att jag ställde fler frågor. Svaret "ja, det fungerar" räcker ju inte, och nu lät det annorlunda.
Minst 18 mm plywood, och det känns alldeles för mycket för att det ska fungera. Ibland är det enklare än väntat att bestämma sig
Minst 18 mm plywood, och det känns alldeles för mycket för att det ska fungera. Ibland är det enklare än väntat att bestämma sig
Du ser det finns en och annan fallgrop att åka i om man inte frågar och står på sig .AndersPS skrev:
Bra att du fick rätt info
Klicka här för att svara