Golvvärmen i badrummet ger knappt märkbar uppvärmning av golvet, blir på sin höjd lite ljummet. Termostaten verkar funka fast tempgivaren sitter uppe på väggen, känns lite udda.
Vi har mätt vid flera tillfällen: Slingar drar ca 0,6 A, visar ca 350 ohm vid resistansmätning. Blir ju inte alls ca 400-500 W som förväntat.
Som bilden visar står det L1 och L2 på ingången till termostaten. Förekommer termostat och värmegolv med tvåfasanslutning, alltså verkligen L1 o L2 (400 V)? Då borde det ju inte stå 230 V!

• Termostat med flera kablar anslutna. Märkning visar "230 V" och "L1, L2" samt "Microltemp Type MTC - 1991".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både märkningen på och den dokumentation jag kunde hitta på nätet säger alla 230 V. De har nog bara valt att kalla nollan för L1 även om det inte är standard.

Min teori är att den är anpassad efter norska marknaden, där elvärme är vanligare. I Norge har de 137 V nätspänning,och lägger du ihop två faser där får du 220 V (jag ser också att kopplingsschemat online är på norska).

Med 230 V spänning och 350 Ohm resistans får du en effekt på ca 150 W. Det är inte mycket och jag skulle nog inte räkna med mer än "ljummet" om ens det med den effekten.

Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Om värmekabeln är självreglerande (vanligt) så ökar resistansen om golvet blir varmt. Golvet behöver bara vara ljummet för att värma rummet. Det är en stor yta som avger värme.

Visst kan det vara värt att stänga av värmen i några timmar och mäta resistansen i kallt tillstånd. Men att kabeln är självreglerande är väl för att den inte skall överhettas? Inte för att reglera värmen i rummet. Jag har svårt att se en annan förklaring än att värmeslingan är otillräcklig för att värma golvet.

Man hör talas om ibland ambitionen att minska elförbrukningen genom att ha en för låg effekt på golvvärmen, kalla det för komfortvärme och komplettera med ett element. Idén är att eftersom det går mer energi för att värma med golvvärme så skall man minska energiförbrukningen genom att en del av värmen kommer från en radiator. Problemet är att det är just det faktum att golvet är varmt som ökar förbrukningen. Det blir ingen besparing om inte golvet blir kallare. Kanske är det något sådant som ligger bakom din underdimensionerade slinga.

A
Ja det är märkspänning och märkfrekvens som är det viktiga och där står ju tydligt 230 V.

Produkten bryr sig inte om det är två linjeledare som man märkt anslutningarna med eller en linjeledare och en neutral så länge det är en potentialskillnad på 230 V mellan dessa.

Det verkar vara gamla grejer. Golvet har alltså blivit ordentligt varmt innan? När började detta problem med otillräcklig värme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.