Vi har nyligen flyttat in ett 1920 tals hus och jag håller gradvis på att sätta mig in i husets alla detaljer för planering av kommande renoveringar. Säljaren var ett dödsbo o hyfsat ointresserad av att ta hand om sitt hus så finns en ”teknisk skuld” senaste 20 åren från dennes period samt informations-glapp.

I 3 av 4 rum i källare har vi vattenburen golvvärme o klinker (pex), dock har fogen/fixer släppt / försvunnit på en hel del plattor (undrar varför?) en del plattor sitter lösa, jag gissar att det här gjordes runt 1990 eller så.

Fråga 1 - hur vet man om det är isolering under källargolvet eller om de bara har gjutit betong rakt på marken med golvvärme i? Takhöjden ganska bra, minst 200-210 gissar jag.

Fråga 2 - sannolikt är det tyvärr ingen riktig isolering under antar jag. I ljuset av det, är det värt att göra om allt från grunden bara för att få ned värmekostnaden samt minska ev omvänd fuktvandring? Vi har idag inget problem med fukt i källaren, halva källaren är ovan mark. Ytskikten är ganska tråkiga idag så en enklare övning är ju att bara göra ytskikten - nytt klinkergolv och putsa väggarna.

Kostnadsmässigt ytskikt vs bila o göra
om är väl typ 50” mot >1 msek. Vi kommer inte bo i källaren utan endast gym lekrum tvättstuga o tv-rum. Jag lutar väl mest åt att bara göra om ytskikten som bara det kommer ge ett stort lyft , men vore ju trist om det arbete var bortkastad pga ngt annat skäl jag inte tänkte på.

• Klinkergolv i källare med lösa plattor och brustna fogar, rengöringssituation, del av diskussion om eventuell renovering och golvproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange klinkergolv med slitna fogar i en källare. Golvvärme under keramiska plattor, några plattor är lösa och fogen saknas delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror den bästa ledtråden får du genom att ta reda på förbrukningen av golvvärmen. allt annat ser jag som "svårt och riskfyllt".... annars om du känner dig modig kan du jo borra dig genom plattan :)

G
Vad är status på avloppet.. Man vill ju inte spendera pengar på nytt golvs för att sedan behöver riva upp det akut inom några år.

Vad är risken med att borra upp ett hål i ett hörn för ”inspektera”? Kan man punktera något eller är det bara estetisk misshandel, undviker såklart golvvärmerören.

Hur tar man reda på förbrukningen av golvvärmen? Källaren går på egen slinga men vi har ingen shunt så det är full temp rakt ner, så varmt o skönt därnere (22 grader)
mycket eldande för kråkorna. Har nu satt in en ny fördelare så jag styra slingorna 1o1 o strypa, tidigare var det fullt blås på alla.

Bra poäng med avloppet. Servisen från gatan till huset är bytt, och delar av avloppstammarna är bytt, enligt protokoll. Från källaren o uppåt verkar det iaf vara helt bytt…

”Delar av vatten/avloppsledningar och elen i huset är utbytt/omdraget i samband med renoveringar” - besiktningsprotokoll.

Vi har andra kommande renoveringar närmste åren, typ badrum övre plan, tak om några år, fasad, sen rasar väl pumpen snart (2007).

Lutar mest åt nu att bara riva upp det gamla o lägga nytt klinker o putsa om väggarna. Det är ju ngt som är hanterbart och förhållandevis enkelt för en lekman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.