4 666 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Golvvärme på Oisolerad betongplatta
Jag limmade 16 mm spårad EPS direkt på betongen. Vattenburen värme i 12 mm slang (LK-system).
Limmade klinker direkt på AL-plåten i tvättstugan (flyt-fall vid dusch/bad).
Svårt att mäta någon direkt ökad energiförbrukning. En källare behöver inte mycket värmeenergi för att hållas varm.
Att det krävs 250-300mm under källargolv är ren bullshit. Det kan göra nytta under en platta på mark som har nära till kall luft. 2 m under markytan så blir det aldrig kallt. Huset du bor i har redan skapat en värmekudde under som motverkar värmeförlust (värmeförlust är proportionellt mot skillnadstemperaturen över/under plattan).
Svårt att mäta någon direkt ökad energiförbrukning. En källare behöver inte mycket värmeenergi för att hållas varm.
Att det krävs 250-300mm under källargolv är ren bullshit. Det kan göra nytta under en platta på mark som har nära till kall luft. 2 m under markytan så blir det aldrig kallt. Huset du bor i har redan skapat en värmekudde under som motverkar värmeförlust (värmeförlust är proportionellt mot skillnadstemperaturen över/under plattan).
Det låter som en bra idé. Jag har dock ganska ojämn betongplatta i dagsläget och behöver åtgärda detta först antar jag.L largab skrev:Jag limmade 16 mm spårad EPS direkt på betongen. Vattenburen värme i 12 mm slang (LK-system).
Jag hade troligen satsat på uppreglat golvsystem med 45-70 mm isolering mellan reglarna men med luftspalt mellan betongplattan och isoleringen, samt golvspånskivor och parkettgolv på reglarna.
Eventuellt golvvärme I spånskivorna.
Eventuellt ventilerat golvsystem.
Eventuellt golvvärme I spånskivorna.
Eventuellt ventilerat golvsystem.
Trä- eller stålreglar?Demmpa skrev:
Hej!
Vilken lösning blev det?
Vilken lösning blev det?
Hej,S Stenströhm.p skrev:
Tillslut blev det ett Nivellsystem så att vi kunde lägga parkett på. Detta var i Gillestugan.
I ett rum bredvid så gjorde vi såhär (där vi hade låg takhöjd):
Flytspackel
Limmade EPS (med fix) + golvvärme
Primer
Klinkers
Blev bra i båda rummen!
Jag blev lite förvånad över svaren i tråden.
Ett tag tyckte jag man läste överallt att golvvärme i källare med oisolerade platta var vansinne. Det var absolut tvunget att isoleras utifrån för att inte få fuktvandring upp i väggar tex och värmeförlusterna var hiskeliga.
Med omvänd fuktvandring på sommaren som följd av att värmen stängts av, vilket sades inte vara bra.
Man läste om besiktningsmän som absolut inte rekommenderade detta.
Vi valde att inte lägga golvvärme i gillestugan pga detta.
Vad har hänt? Har pendeln svängt?
Ett tag tyckte jag man läste överallt att golvvärme i källare med oisolerade platta var vansinne. Det var absolut tvunget att isoleras utifrån för att inte få fuktvandring upp i väggar tex och värmeförlusterna var hiskeliga.
Med omvänd fuktvandring på sommaren som följd av att värmen stängts av, vilket sades inte vara bra.
Ok, tack för återkoppling. Ingen platonmatta under eps-skivorna? Eller när behövs det?B Beppisen skrev:
Redigerat:
Syftet med EPS-skivorna och konstruktionen är att den blir helt diffusionsöppen, alltså att den andas om det skulle komma fukt. Därav valet av klinkers istället för flytade golv (typ parkett).S Stenströhm.p skrev:
Om man nu väljer att stänga av golvvärmen på sommaren så får man se till att konstruktionen kan hantera fukten. Har man ventilerat golv kommer den att ventileras bort. Alternativt EPS-systemet så kan den fukten vandra bäst den vill.A Asgeirrr skrev:Jag blev lite förvånad över svaren i tråden.
Det rekommenderas dock att det är lite värme på golvvärmeslingorna på sommaren också, jag får se hur jag själv gör med detta.
Klicka här för att svara