5 732 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Golvvärme på betongplatta.
Sida 1 av 2
Hej. Behöver hjälp med mitt stugbygge. Har en betongplatta gjuten(2år sedan) som jag nu ska lägga vattenburen golvvärme på. Jag har alltså inte gjutit in den utan vill ha den ovanför. Under plattan är det 300mm isoskivor och material under det efter konstens alla regler. Har 2 olika ideer. antingen flytspackla in värmerör i toppen av plattan alt på någe vis regla typ 50mm med extra iso ovan plattan och sen lägga på spårade skivor på reglarna. Tanken är att kunna kallställa stugan så ja har tänkt att ha frostskydd i vattnet. Inget är bestämt än så jag är öppen för alla förslag och ideer.
Vore väldigt tacksam för hjälp
Vore väldigt tacksam för hjälp
Är lite nyfiken på varför du vill ha vattenburen golvvärme i ett fritidshus som du tänker kallställa?
Har du redan idag ett gammalt vattenburet system?
Tänker du kallställa hela vintern?
Finns det någon speciell orsak till valet av vattenburen golvvärme?
Har själva fritidshus med isolerad platta som vi underhållsvärmer på vintern, men med direktel idag och ska komplettera med LLVP under året. Elektrisk golvvärme i badrum och entre där det är ett klinkersgolv.
Och för oss har aldrig vattenburet varit ett alternativ då den perioden när värmen behövs mest så står huset endast med undershållsvärmen. Huset är också byggt så det kan kallställas.
Har du redan idag ett gammalt vattenburet system?
Tänker du kallställa hela vintern?
Finns det någon speciell orsak till valet av vattenburen golvvärme?
Har själva fritidshus med isolerad platta som vi underhållsvärmer på vintern, men med direktel idag och ska komplettera med LLVP under året. Elektrisk golvvärme i badrum och entre där det är ett klinkersgolv.
Och för oss har aldrig vattenburet varit ett alternativ då den perioden när värmen behövs mest så står huset endast med undershållsvärmen. Huset är också byggt så det kan kallställas.
Hej. Stugan är helt ny så befintligt system finns ej. golvvärme för att de finns inge skönare och vattenburet pga fri tillgång till ved och att ja ska ha en vattenmantlad kamin. Kallställning är inte ett krav jag har utan jag vill "kunna" kallställa det om ja vill. Eftersom stugan byggs uppe i fjällen så kommer den att användas ganska flitigt under vintern.
Men vad ska du värme golvslingorna med när du inte eldar i kaminen? Har du någon form av elpatron? Vattenburen golvvärme är dessutom att ganska trögt system.lantz81 skrev:Hej. Stugan är helt ny så befintligt system finns ej. golvvärme för att de finns inge skönare och vattenburet pga fri tillgång till ved och att ja ska ha en vattenmantlad kamin. Kallställning är inte ett krav jag har utan jag vill "kunna" kallställa det om ja vill. Eftersom stugan byggs uppe i fjällen så kommer den att användas ganska flitigt under vintern.
Har du något annat värmesystem som du kopplar din kamin till så att du kan blanda vattnet, för du kan inte skicka ut hetvatten i golvvärmeslingorna?
Från kamin så går vattnet till en acctank/varmvattenberedare som går in när jag inte eldar. systemet ser till att de bara går ut en viss temp till slingorna så det ska inte vara nå problem. Åter till min fråga angående hur ja ska gå tillväga på betongplattan. Men tack för era funderingar, väldigt lärorikt med detta forum
Jag tycker tvärtom, att du väljer ett golvvärmesystem som ligger ovanför plattan - ej inspacklat, för att slippa 2-3 dygns uppvärmningstid när ni kommer till huset och sen 2 dygn med energislöseri då plattan svalnar efter ni lämnat huset.
Men är huset klart? Du kommer förlora minst 5cm takhöjd med denna lösning, så det gäller att det finns tillräcklig takhöjd nu.
Men är huset klart? Du kommer förlora minst 5cm takhöjd med denna lösning, så det gäller att det finns tillräcklig takhöjd nu.
Redigerat:
Tack anders och mikael. Va först inne på anders linje men jag anser och tror att om jag på nåt bra sätt kan lägga slingorna över plattan så borde de bli mycke snabbare och mer effektivt. det är isolerat med 300 under och isolerade kantelement runt om. Som det är just nu så står det en ny timmerstomme på plattan och ett i stort sett färdigt tak på. Invändigt är det helt ogjort än så länge pga att ja inte bestämt mig för hur golvvärmen ska läggas. Takhöjden är absolut inget problem då jag har stor marginal. fortsätt gärna bolla ideer mer ingående... stort tack
Ja du får väl börja nu med att kolla vad de olika tillverkarna erbjuder för lösningar.lantz81 skrev:Tack anders och mikael. Va först inne på anders linje men jag anser och tror att om jag på nåt bra sätt kan lägga slingorna över plattan så borde de bli mycke snabbare och mer effektivt. det är isolerat med 300 under och isolerade kantelement runt om. Som det är just nu så står det en ny timmerstomme på plattan och ett i stort sett färdigt tak på. Invändigt är det helt ogjort än så länge pga att ja inte bestämt mig för hur golvvärmen ska läggas. Takhöjden är absolut inget problem då jag har stor marginal. fortsätt gärna bolla ideer mer ingående... stort tack
Thermotech
wirsbo
LK
Jag tycker inte du behöver någon speciell mängd isolering under slingorna. Själv skulle jag nog ta ungefär så tunt som möjligt, tror jag.
Jag skulle nog se en liten fördel med att, lite sekundärt, också värma upp betongplattan, men lite mindre varmt och långsammare. Det borgar för att även betongen håller ett ständigt lågt rH.
Det går säkert också att göra någon egen hittepålösning om man vill snåla.
tack för det. det jag är lite rädd för är att regla golvet direkt på plattan, känns ju inte helt säkert att plasta hela golvet o stänga in fukten, men man ska väl inte lägga reglarna direkt på betongen heller? Vad finns det för alt till det sättet? köper att sekundärt värma plattan, låter vettigt. den stora frågan. ska man ha tätt mellan plattan och reglarna/isoleringen eller vad är smartast?
Det där flytande systemet ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Jag har inte bestämt vad ja ska ha för golv men de blir iaf klinkers i badrum, hall och sen vill jag nog ha ett kraftigt och mjukt trägolv i resten av stugan. inget stenhårt halvfabrikat.
Naturligtvis måste du kunna kallställa eftersom det är ett fritidshus. Tänk på att du i framtiden kanske inte kommer att använda det på samma sätt som du tänker nu. Tänk på att någon annan sannolikt kommer att äga huset i framtiden, så att det är säljbart.lantz81 skrev:Hej. Stugan är helt ny så befintligt system finns ej. golvvärme för att de finns inge skönare och vattenburet pga fri tillgång till ved och att ja ska ha en vattenmantlad kamin. Kallställning är inte ett krav jag har utan jag vill "kunna" kallställa det om ja vill. Eftersom stugan byggs uppe i fjällen så kommer den att användas ganska flitigt under vintern.