28 100 läst ·
44 svar
28k läst
44 svar
Golvvärme på befintlig platta
Jo men är din frågeställning om du bör ha någon form av rörelsefog i golvvinkeln?
Jaha du tänkte så. Skivan borde ju inte röra på sig nånting så om du frågar mig så nej lägg den så nära väggen du kommer. Det blir dött material mot dött material. Annat om det varit trä mot betong exempelvis då dessa två material inte alls rör på sig lika mycket gentemot varann.
Det är sant 
Har bilat upp en ränna för att sätta in en avloppsbrunn samt byta ut en gammal golvbrunn. Rännan för avloppsröret är ca 3200×100, nu är rör och brunnar på plats, då kommer nästa fråga.. Vad ska jag använda för att gjuta fast/in detta ?
Fungerar :
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grovbetong-torrbruksprodukter-20kg
? Eller har ni nåt bättre tips ?
Nån tanke om hur man räknar ut hur många säckar man behöver köpa ?
Ränna är som 3.2 m lång 10cm bred och kanske 12cm djup. I ränna ligger 75mm rör
Har bilat upp en ränna för att sätta in en avloppsbrunn samt byta ut en gammal golvbrunn. Rännan för avloppsröret är ca 3200×100, nu är rör och brunnar på plats, då kommer nästa fråga.. Vad ska jag använda för att gjuta fast/in detta ?
Fungerar :
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grovbetong-torrbruksprodukter-20kg
? Eller har ni nåt bättre tips ?
Nån tanke om hur man räknar ut hur många säckar man behöver köpa ?
Ränna är som 3.2 m lång 10cm bred och kanske 12cm djup. I ränna ligger 75mm rör
Grovbetong eller finbetong är väl detsamma. Kör du grovbetong så blanda lite lösare så att du verkligen får in bruket under avloppsröret. Kom ihåg att detta bruk brukar ha torktid på 30 dagar.
Matten får du klara själv eller någon annan hjälpa dig med
Matten får du klara själv eller någon annan hjälpa dig med
Diskuterade det här med en bekant idag, den omvända fuktvandringen som ska kunna uppstå borde väl egentligen inte vara nån fara då inget organiskt material kommer i kontakt med plattan? Han tyckte att jag skulle sätta golvvärme direkt på plattan och flytspackla in den. Ska ju sen på klinkers utan tätskickt dvs att då kan ju den eventuella fukt som kan uppstå i plattan "andas" och då reglar till väggar som står mot plattan har tjärpapp mellan sig och betongen ska ju inte den eventuela fukten spridas i väggen ?
Alltså de spårade eps skivorna är ju till för att du inte ska få värmeförluster, inte för att skydda mot fukt. Du kommer att få ett kallt golv om du inte har någon isolering under värmerören.
Kallt tror jag inte det blir, men stora energiförluster ner i marken. Lite isolering gör enorm skillnad jämfört med ingen alls.S Wanhainen skrev:
Du har ju redan 50 isolering i plattan. !?!?
Det räcker gott o väl.
Lägg 12 mm slang och flyt direkt på. Sedan klinkers.
Kommer bli kanon.
Ser ingen risk med fukt. Plattan ligger ju på en singelbädd. Den badar väl inte i vatten ?
Det räcker gott o väl.
Lägg 12 mm slang och flyt direkt på. Sedan klinkers.
Kommer bli kanon.
Ser ingen risk med fukt. Plattan ligger ju på en singelbädd. Den badar väl inte i vatten ?
Avjämna golvet med torr sand innan xps ska läggas. Ta en lång bräda och dra sanden i alla ojämna ställen.N Nightlow skrev:
Klicka här för att svara