1 530 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Golvvärme på befintlig betongplatta
Jag ska installera golvvärme (vattenburen) i vår tvättstuga. I dagsläget finns bara ett element som värmekälla. Tanken är att lägga klinker på golvet.
Huest är en suteräng villa från-75 med befintlig golvvärme på två platser i undervåningen. Detta är kopplat via radiatorerna.
Helst skulle jag ta bort radiatorn och bara ha golvvärmen då jag vill bygga skåpsinredning där radiatorn befinner sig idag. Sitter idag under fönstren och det finns kanske viss risk för drag? 3-glas fönster ska monteras inom kort.
Någon som har en teori om hur jag ska gå till väga. Min tanke har varit att fräsa spår i plattan för att inte höja golvet och flytspackla över allt.
Någon som har kombinerat el och vatten i golvvärmen för att ha viss värme även på sommaren?
Huest är en suteräng villa från-75 med befintlig golvvärme på två platser i undervåningen. Detta är kopplat via radiatorerna.
Helst skulle jag ta bort radiatorn och bara ha golvvärmen då jag vill bygga skåpsinredning där radiatorn befinner sig idag. Sitter idag under fönstren och det finns kanske viss risk för drag? 3-glas fönster ska monteras inom kort.
Någon som har en teori om hur jag ska gå till väga. Min tanke har varit att fräsa spår i plattan för att inte höja golvet och flytspackla över allt.
Någon som har kombinerat el och vatten i golvvärmen för att ha viss värme även på sommaren?
Fräsa spår går, det finns maskiner för det (inte fräsar men med två kapskivor så att man skär två paralella spår, som man sedan bilar upp mellan.
Frågan om det är isolerat under, är det inte det är det nog tveksamt om det är försvarbart att lägga värme för uppvärmning i golvet och inte bara nöja sig med komfortvärme.
Uponors ElPush 12 tex har en inbyggd elpatron man kan köra på sommaren, är nog många som använder den.
Frågan om det är isolerat under, är det inte det är det nog tveksamt om det är försvarbart att lägga värme för uppvärmning i golvet och inte bara nöja sig med komfortvärme.
Uponors ElPush 12 tex har en inbyggd elpatron man kan köra på sommaren, är nog många som använder den.
Tveksamt om det är isolerat. Jag kan inte se det på ritningen. Frågan är väl vilken teknik man använde-75 då huset är byggt.cheetah1 skrev:Fräsa spår går, det finns maskiner för det (inte fräsar men med två kapskivor så att man skär två paralella spår, som man sedan bilar upp mellan.
Funderar över om man ska bila upp hela plattan och få ner isolering. Jädrans jobb men kanske värt det. Jag har sett en bildserie där någon gjorde ordning en gammal källare. Blev fantastiskt bra men som sagt, massor med jobb.
Din idé med Upnors elvärmare låter bra. Ska kolla på det.
Klicka här för att svara