538 läst ·
3 svar
538 läst
3 svar
Golvvärme, olika temperatur i olika rum
Vi har golvvärme. Varje rum har en egen slinga och en skruvventil som på ett element. Alla slingor går till en central punkt till vilken bergvärmepumpen matar. Bergvärmepumpen har en temperatursensor som mot vilken den reglerar.
Jag trodde det skulle fungera så här.
1. Skruvventiler sätts i mitten.
2. Börtemperatur ställs in.
3. Vänta till allt är stabilt.
4. Skönt i huset? Justera börtemperatur tills det uppnås i "någonstans"
5. Önskas varmare i något rum? Öppna skruvventil mer för motsvarande rum.
6. Önskas kallare i något rum? Vrid ner skruvventil fö motsvarande rum.
Min rörmokare säger att mitt förslag inte fungerar och rekommenderar att installera mer utrustning (40000-50000SEK).
Vad säger sällskapet?
Jag trodde det skulle fungera så här.
1. Skruvventiler sätts i mitten.
2. Börtemperatur ställs in.
3. Vänta till allt är stabilt.
4. Skönt i huset? Justera börtemperatur tills det uppnås i "någonstans"
5. Önskas varmare i något rum? Öppna skruvventil mer för motsvarande rum.
6. Önskas kallare i något rum? Vrid ner skruvventil fö motsvarande rum.
Min rörmokare säger att mitt förslag inte fungerar och rekommenderar att installera mer utrustning (40000-50000SEK).
Vad säger sällskapet?
Ditt sätt är ungefär så man gör för att justera in värmesystemet.
En värmepump vill skicka ut så låg framledningstemperatur som möjligt samt så jämt flöde som möjligt.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje gv-slinga.
Difftemperaturen bör vara 3-5⁰.
På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen, vill man ha svalare i ett rum får det bli lite högre difftemperatur.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), så att det blir "lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
På så sätt blir det "rätt" rumstemperatur i alla rummen.
Steg3:
Eventuellt montering och injustering av ställdon & rumstermostater.
Men eftersom golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutna slingor, så är det inte så lämpligt att styra rumstemperaturen med rumstermostater & ställdon.
Om man använder ställdon & rumstermostater så bör det vara med golvgivare.
En värmepump vill skicka ut så låg framledningstemperatur som möjligt samt så jämt flöde som möjligt.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje gv-slinga.
På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen, vill man ha svalare i ett rum får det bli lite högre difftemperatur.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), så att det blir "lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3:
Men eftersom golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutna slingor, så är det inte så lämpligt att styra rumstemperaturen med rumstermostater & ställdon.
Om jag förstår dig rätt, bekräftar du min tankegång?Demmpa skrev:
Ditt sätt är ungefär så man gör för att justera in värmesystemet.
Steg1:
Steg2:
Steg3:
Golvvärmen är ingjuten i markplattan.
Min rörmokare vill installera termostater i varje rum som "pratar" med styrventilen ( kallar du det ställdon?).
För mig känns det bara "overkill".
Jag vill ha det lite varmare i badrum, kallare i sovrum/klädkammare.
Ja, jag bekräftar dina tankegångar.
Ja, ställdonen kan i dålig/vardaglig svenska benämnas som styrventiler.
Ställdonet är egentligen den delen som påverkar ventilen som sitter i fördelaren.
Med ingjutna slingor så är det bara en onödig kostnad att ha rumstermostater, styrsystem och ställdon.
Vi har två små golvvärmeshuntar (golvvärme I badrummen) kopplade till vårt radiatorsystem, dessa har rumstermostat och ställdon, men jag har injusterat hela värmesystemet så att ställdonen står typ hela tiden fullt öppna.
Den ena har med golvgivare, den andra missade vi det i beställningen av badrumsrenoveringen.
Vi har även elpush till bägge gv-shuntarna, därav huvudanledning till att det är rumstermostat och ställdon.
Ja, ställdonen kan i dålig/vardaglig svenska benämnas som styrventiler.
Ställdonet är egentligen den delen som påverkar ventilen som sitter i fördelaren.
Med ingjutna slingor så är det bara en onödig kostnad att ha rumstermostater, styrsystem och ställdon.
Vi har två små golvvärmeshuntar (golvvärme I badrummen) kopplade till vårt radiatorsystem, dessa har rumstermostat och ställdon, men jag har injusterat hela värmesystemet så att ställdonen står typ hela tiden fullt öppna.
Den ena har med golvgivare, den andra missade vi det i beställningen av badrumsrenoveringen.
Vi har även elpush till bägge gv-shuntarna, därav huvudanledning till att det är rumstermostat och ställdon.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur sänker jag temperaturen på min vattenburna golvvärme?
Värmepumpar -
Frånluftsvärmepump & golvvärme, väldigt hög framledningstemperatur?
Värmepumpar -
Inomhus temperatur berg/golvvärme
Värme allmänt -
3-vägs ventil för att sänka temperaturen på en golvvärmeslinga
Värme allmänt -
Olika temperaturer på dygnet (Ecodan)
Värmepumpar