17 899 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Golvvärme också för kyla?
Sida 1 av 2
Hej! Vi ska bygga nytt och jag funderar på ett system där man använder golvvärmen också för att kyla huset på sommaren. Detta system är använt mkt i södra Europa men man ser inget om det i Sverige. I kombination med tex avfuktare i ventilationen blir kondens inget problem. Är det någon på dettab forum som funderat i dessa banor
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kalla golv hur roligt tror du det är. Värmen sommartid kommer via solinstrålning och den rådande utetemperaturen, så vilket temp skulle du tro att det behövs på golvet för att påverka inomhusklimat -5 eller ± 0 , nej skall du kyla får du nog använda luft.
Kalla golvslingor på omgivande "varm" betong innebär i mina tankar kondensutfällning som förmodligen absorberas till en viss nivå av betongen (eller träbjälklaget).
Det är väl inte bra att tillföra fukt i byggkonstruktionen oavsett om det gäller trä- eller stenhus. :wow:
Det är väl inte bra att tillföra fukt i byggkonstruktionen oavsett om det gäller trä- eller stenhus. :wow:
Jag har levt med det här sysyemet 3 år på Teneriffa utan några som helst problem. Vattnet i slingorna var satt till 20 gr och inomhustemperaturen blev väldigt behaglig även med 35 gr utomhus. Det är ju skillnaden mellan vattnet i golvvärmen och rumsluften som orsakar kondensen. Sen gäller det ju att hålla nere luftfuktigheten vilket är inbyggt i systemet
Kan du utveckla detta lite merVegaanders skrev:
Är det inte temperaturskillnaden som orsakar kondens?
Varm luft som av naturen kan hålla hög fuktighet möter kallt golv !
På vilket sätt är det inbyggt i systemet "att hålla nere luftfuktigheten" ?
Om du kyler luften så fälls vattnet ut. Detta samlas normalt upp och leds iväg i en luftkonditioneringsaggr.
Således blir den relativa fuktigheten i luften lägre.
Hur skall den uppsamlingsfunktionen funka om du kyler golvslingorna?
Redigerat:
Jag har kanske svårt att förklara. Här finns en länk till systemet. http://www.clivet.com/en/elfosystem-gaia-edition. I ftx delen finns även en avfuktare som ska ta hand om det utfällda vattnet. Som sagt det finkar i södra europa utan problem och borde funka i Skåne också
Ladda ner pdf filen där alla delar är beskrivna i detalj
Ladda ner pdf filen där alla delar är beskrivna i detalj
OK, men detta är ju ett luftburet kylsystem eller ? Du nämner själv FTX systemVegaanders skrev:
Kan inte hitta något om att kyla golvslingorna (vattenburna) som jag förmodar att du avsåg i inlägg # 1 ? ... eller missade jag det i angiven länk ?
Redigerat:
Bergvärmepumpen är kopplad till golvvärme/kyla. Du väljer vad du vill. Det som kallas Elfo Fresh är luftburet men jobbar ihop med golvvärmen som jag har förstått det hela. Allt är ett samverkande system. Jag är absolut ingen expert men efter att ha haft systemet så länge och varit väldigt nöjd så satsar vi på det för vårt eget bygge.
Bara för att en produkt fungerar bra på kanarieöarna betyder inte det att det fungerar bra i sverige. Går det ens att köpa här? Få service? Om det stannar när det är -30 ute behöver du ha någon på plats inom något dygn om inte snabbare.
Sedan är behovet av kyla väldigt litet i sverige. Det är inte ens varje år som det blir så varmt en dag men det förekommer att man installerar kylning tillsammans med bergvärme även här.
Om man har radiatorer kan man kyla med dem men inte med golvvärme. Då sätter man in fläktkonvektorer i de rum man vill kunna kyla. Man kan även ha ett vattenbatteri i FTX aggregatet som kyler tilluften men luftflödet i ett typiskt ventilationssystem är för litet för att kyla särskilt mycket,.
Sedan är behovet av kyla väldigt litet i sverige. Det är inte ens varje år som det blir så varmt en dag men det förekommer att man installerar kylning tillsammans med bergvärme även här.
Om man har radiatorer kan man kyla med dem men inte med golvvärme. Då sätter man in fläktkonvektorer i de rum man vill kunna kyla. Man kan även ha ett vattenbatteri i FTX aggregatet som kyler tilluften men luftflödet i ett typiskt ventilationssystem är för litet för att kyla särskilt mycket,.
Jag ville höra svenska sznpunkter på det hela. Det är så mycket som är vanligt i Europa men som inte används i Sverige. Varför? Men det är en annan diskussion.
Sen har jag inte sagt att vi ska bygga i Sverige. Vi ska bygga i Pissouri på Cypern, därför är kylan så viktig, då värmepumpen får leverera kyla 9 månader per år
Sen har jag inte sagt att vi ska bygga i Sverige. Vi ska bygga i Pissouri på Cypern, därför är kylan så viktig, då värmepumpen får leverera kyla 9 månader per år
Om du INTE berättar var du ska bygga så förutsätter alla att du tänker bygga i Sverige. Chansen att få vettiga svar ökar markant om man meddelar avgörande fakta redan i frågeställningen.Vegaanders skrev:Jag ville höra svenska sznpunkter på det hela. Det är så mycket som är vanligt i Europa men som inte används i Sverige. Varför? Men det är en annan diskussion.
Sen har jag inte sagt att vi ska bygga i Sverige. Vi ska bygga i Pissouri på Cypern, därför är kylan så viktig, då värmepumpen får leverera kyla 9 månader per år
Att systemet inte används så mycket i Sverige beror säkert på att vi sällan har behov av att kyla våra hus, utan tvärtom är vi tacksamma för den värme vi kan få. Sen gillar vi inte kalla golv heller.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Det brukar ju vara omvända förhållanden i varma länder. T.ex. om man isolerar ett hus sätter man ångspärren på utsidan eftersom kondensen kommer utifrån när det är kallare inne än ute. Kolla med grannarna på Cypern hur de gör. De har nog bättre erfarenhet än vi i Sverige av att hålla värmen ute ;-).
I Sverige är behovet av uppvärmning det primära och våra vattenburna värmesystem optimeras för det.
Vi behöver någon form av värme 9 månader om året och det du hänvisar till är det omvända.
Vårt behov är minimalt av den produkt du hänvisar till så jag tror att du har svaret här.
Vi behöver någon form av värme 9 månader om året och det du hänvisar till är det omvända.
Vårt behov är minimalt av den produkt du hänvisar till så jag tror att du har svaret här.