Hej!

Jag har försökt läsa runt på forumet och bilda mig en uppfattning om min fråga redan är besvarad, men trots många trådar kliar jag mig fortfarande lite i huvudet.

Jag bor i Västerås, nyinflyttad i en 2-plans villa med vattenburen golvvärme i båda rummen. Vi har fjärrvärme från mälarenergi.

På övervåningen har vi en neotherm central med trådlösa termostat, där verkar allt fungera som det ska.

På undervåningen har vi Uponor smatrix, här har vi 2 slingor i vardagsrummet som verkar vara kalla.

När vi flyttade in behövde vi byta batteri på samtliga termostat, båda styr-centralerna hade något slags nödläge igång där de värmde överallt.

Efter batterier kom på plats behövde vi para om alla termostater på undervåningen då de klagade på kommunikationsfel. Vi fick upprepa omparningen några gånger då de tappade anslutningen, men efter en uppgradering till Smatrix 1.23 och fabriksåterställning (som kundtjänst rekommenderade) verkar det fungera bättre, de håller anslutningen.

Vi kan också se att smatrix öppnar och stänger retur-ventilerna.

Jag har provat att motionera ventiler på inkommande (insex, skruvad hela vägen ner och sen upp) och på retur-ledningar (pumpa lite upp och ner). Och till och med lämnat hattarna till vardagsrummet av, men till ingen nytta, retur-rören är kalla även om till-rören känns lite varma.

Nu funderar jag på om jag ska lufta ledningarna och i så fall hur jag ska göra?

Jag bifogar en bild på mina fördelare med vad jag förstår om förloppet.

Har jag rätt uppfattning eller måste jag ha en slang från en tapp-vatten-kran och tillföra vatten den inkommande fördelaren? Hur kopplar jag in den i så fall?

Värmesystem, fördelningsrör, ventiler, etiketterade rör, anmärkningar, kopparrör, elemenstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på inkommande fjärrvärme, tycker trycket är lågt men jag vet inte om bör ändra på något

Värmesystemskomponenter i skåp, inklusive rör, mätare, pump och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar och hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.