3 146 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Golvvärme liten toalett
Ska renovera en liten toalett på ca 1.5kvm (utan dusch).
Idag finns det en liten radiator som inte räcker till när det är kallt ute.
Det ena alternativet är att behålla radiatorn och komplettera med elektrisk golvvärme. Även om elen är dyr så borde inte golvvärmen dra så mycket med tanke på att det är så liten yta och att radiatorn även hjälper till att värma upp.
Det andra alternativet är att lägga vattenburen golvvärme. Jag tror jag behöver koppla på en minishunt för att sänka tempen till golvvärmen då jag har radiatorer i resten av huset som kräver högre framledningstemperatur.
Förslag? Rekommendationer?
Idag finns det en liten radiator som inte räcker till när det är kallt ute.
Det ena alternativet är att behålla radiatorn och komplettera med elektrisk golvvärme. Även om elen är dyr så borde inte golvvärmen dra så mycket med tanke på att det är så liten yta och att radiatorn även hjälper till att värma upp.
Det andra alternativet är att lägga vattenburen golvvärme. Jag tror jag behöver koppla på en minishunt för att sänka tempen till golvvärmen då jag har radiatorer i resten av huset som kräver högre framledningstemperatur.
Förslag? Rekommendationer?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Köp ett par tofflor. Klart enklast och billigast. 
Vi är lite i samma sits.
Ska renovera ett 1.7x2.2meter badrum där det idag sitter en radiator.
Vi har mer eller mindre bestämt oss för el-golvvärme, för att kunna värma även på sommaren när det vattenburna är avstängt.
Men börjar vackla lite och funderar på om inte vattenburet är billigare i drift?
Installationskostnaden är enligt hantverkarn ca +10-15k för vattenburet, kontra elvärme.
Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".
Har till och med varit inne på att ha båda sorter, och köra vatten på vintern, och el på sommaren.
Det är ju sjukt överkurs, men görbart.
Men det kanske aldrig betalar sig?
Vi har mer eller mindre bestämt oss för el-golvvärme, för att kunna värma även på sommaren när det vattenburna är avstängt.
Men börjar vackla lite och funderar på om inte vattenburet är billigare i drift?
Installationskostnaden är enligt hantverkarn ca +10-15k för vattenburet, kontra elvärme.
Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".
Har till och med varit inne på att ha båda sorter, och köra vatten på vintern, och el på sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Nja, alternativet är ju att sälja elen så det är ju även sommartid en förlust att värma upp rum som egentligen redan är varma.Tegheim skrev:
Det är ju ingen som vet vad el- och andra uppvärmningskostnader blir i framtiden.Tegheim skrev:
Jag kommer lägga el-golvvärme men har förberett för att enkelt koppla radiatornTegheim skrev:
Vi är lite i samma sits.
Tegheim skrev:
Vi är lite i samma sits.
Tegheim skrev:
Klicka här för att svara