Är det en lägenhet så har husvärden kanske stängt värmen från den 15 Maj för att koppla på den 15 Sep!
Då blir det ingen värme förrän till hösten.
Inkommande rör till höger, är dom avsevärt varmare än golvslingan.
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det en lägenhet så har husvärden kanske stängt värmen från den 15 Maj för att koppla på den 15 Sep!
Då blir det ingen värme förrän till hösten.
Inkommande rör till höger, är dom avsevärt varmare än golvslingan.
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du ska inte fixa något nu.
Vi bor i villa.
 
H Hallb skrev:
Vi bor i villa.
Ok. Hur värmer ni huset?
Det är kanske så varmt ute så värmecentralen reglerat ner, då bli alla rör kalla.
Så har jag det i mitt hus kalla rör och element.
Därför har jag separat matning till golvvärmen hela året. Kalla klinkergolv är det värsta som finns, mina håller 28 grader året runt.
 
Redigerat:
  • Gilla
astakanasta
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är kanske så varmt ute så värmecentralen reglerat ner, då bli alla rör kalla.
Borde inte en VVS'are förstå det innan vederbörande gör en ny provtryckning och byter givare?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde inte en VVS'are förstå det innan vederbörande gör en ny provtryckning och byter givare?
Givetvis, så jag förstår inte poängen med att få TS att börja någon egen felsökning här. Låt företaget fixa problemet och ta en diskussion om priset när det är klart.
 
  • Gilla
rodger och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde inte en VVS'are förstå det innan vederbörande gör en ny provtryckning och byter givare?
I ett av första inlägget skrev han att VVS killen, var det första gången han installerade en LK system och med misstaget att inte fylla rören med vatten samt fästa dom i underlaget innan man har flytspacklat, utan att dom flyter upp så snickarn fick fixa det!
Någon gång är det första även för en VVS kille.
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Håller med MathiasS, låt VVS firman fixa slingorna och shunt, om du pillar själv kan det bli problem med garantin.
 
  • Gilla
Hallb och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H Hallb skrev:
Sen gjorde den andra killen en provtryckning igår på fm, som då inte gett resultat över natten. Så nu diskuterar man spolning.
Jag förstår inte, en provtryckning gör man för att säkerställa att slingan inte läcker. Är det stopp i slangen kan en provtryckning fortfarande bli ok. Även det omvända gäller, ett mindre läckage innebär att du får en fuktskada, men golvet ska bli varmt om inte slangen är helt av.

Så vad är problemet egentligen, är det stopp i slangen eller en ventil som inte öppnar?
 
S
H Hallb skrev:
Vi har renoverat köket på löpande räkning och har lagt vattenburen golvvärme uppdelat på två zoner. Killen som gjorde detta var helt ny på momentet. Han tog för lång tid på sig i förhållande till när andra snickare skulle komma och fördröjde projektet tre dagar. Han ska ha gjort alla moment som provtryckning m.m. Han lyssnade inte på golvläggarna som sa att det var tvunget att limmas och när flytspackel skulle läggas flöt några delar upp där han då inte hade limmat.
Detta lyckades snickarna sätta på plats och allt löste sig.

Efter 14 dagar så satte någon av snickarna/elektriker igång golvvärmen. Vi vet inte vem som gjort fel men det var igång några timmar före snickarna ringde VVS som instruerade och de drog ur någon kabel.

Nu har drygt 30 dagar gått och det har blivit dags att sätta på värmen.
Då fungerar inte den ena zonen. En helt ny från företaget har då varit här 2 vändor och försökt få igång det, installerat ny utegivare och gjort ny provtryckning m.m.
Det fungerar fortfarande inte.
Nu pratar dom om att komma hit och spola.

Mina funderingar.
vad gör jag om det inte funkar? Kan det ha blivit fel när det flöt upp eller sattes på för tidigt?
och ska vi betala för alla tillfällen dom kommer hit och utreder vad som blivit fel? kan man inte räkna med att det ska fungera efter installation?
(Vi har löpande räkning)
Det är till att kräva att firman som installerat fixar till det så att det fungerar som det ska. Du ska ju definitivt inte betala för återbesöken och är det lite heder i firman ger dom dig lite kompensation för fördröjningen pga novisen. Det måste ju finnas någon form av garanti. En fråga bara, visste ni från början att installatören var oerfaren? I det läget hade jag krävt en som var förtrogen med systemet. Det är ju bistert om novisen klantat till det så att allt i värsta fall måste brytas upp och göras om.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag förstår inte, en provtryckning gör man för att säkerställa att slingan inte läcker. Är det stopp i slangen kan en provtryckning fortfarande bli ok. Även det omvända gäller, ett mindre läckage innebär att du får en fuktskada, men golvet ska bli varmt om inte slangen är helt av.

Så vad är problemet egentligen, är det stopp i slangen eller en ventil som inte öppnar?
Jag tolkar det som att det är stopp pga vvs pratar om provtryckning och spolningar. Skruvat på ventiler har dom ju gjort när dom vart här och felsökt.

Vill dock tillägga att man är ju orolig eftersom golvet flöt upp, värmen vart på för tidigt samt att den här killen gjorde det för första gången..
 
Redigerat:
S Stego1 skrev:
Det är till att kräva att firnan som installerat fixar till det så att det fungerar som det ska. Du ska ju definitivt inte betala för återbesöken och är det lite heder i firnan ger dom dig lite kompensation för fördröjningen pga novisen. Det måste ju finbas någon form av garanti. En fråga bara, visste ni från början att installatören var oerfaren? I det läget hade jag krävt en som var förtrogen med systemet. Det är ju bistert om novisen klantat till det så att allt i värsta fall måste brytas upp och göras om.
Nej, vi fick veta att det var första gången han gjorde detta när han fördröjde renoveringen 3 dagar och vi ifrågasatte vad är det som händer..
 
Tack för allt engagemang.
Vvs killen som var här i måndags (skulle kommit torsdagen v innan) har inte dykt upp igen eller hört av sig.. han skulle kommit igår för en check.
Blir så trött.

Vi har iallafall fått lite värme på golvet nu, kom imorse, men det är inställt på 33 grader och är inte i närheten så varmt som när zon 2-3 enbart var inställt på 24.
Zon 2-3 är fortfarande avstängt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ok. Hur värmer ni huset?
Det är kanske så varmt ute så värmecentralen reglerat ner, då bli alla rör kalla.
Så har jag det i mitt hus kalla rör och element.
Därför har jag separat matning till golvvärmen hela året. Kalla klinkergolv är det värsta som finns, mina håller 28 grader året runt.
Fjärrvärme!
 
S
H Hallb skrev:
Nej, vi fick veta att det var första gången han gjorde detta när han fördröjde renoveringen 3 dagar och vi ifrågasatte vad är det som händer..
Ok. Jäkla osis. Men firman måste ju fixa detta utan att du ska behöva betala för klanteriet.
 
Jonas Persson
H Hallb skrev:
Vill dock tillägga att man är ju orolig eftersom golvet flöt upp, värmen vart på för tidigt
Att slangen flyter upp borde inte innebära att det blir stopp i slangen förutsatt att man inte gjorde något riktigt dumt för att få den på plats igen. Slangen är grov, formstabil och kläms inte ihop så att det blir stopp.

Om det är stopp i slangen är lika enkelt att fastställa som att blåsa i en vattenslang med munnen, så det borde de ha fastställt på några minuter.

Sätts värmen på för tidigt kan golvet gå sönder, men det ska inte ge stopp i slangen eller på något annat sätt hindra att värmen fungerar.

Du skriver inte vad det är för golv, slangen är ingjuten, men vad ligger ovanpå, klinkers eller parkett? Ett annat misstag man kan göra är att golvet inte ligger dikt an mot den delen av golvet som har värmeslingorna och därmed överförs inte värmen till golvet du går på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.