16 739 läst ·
94 svar
17k läst
94 svar
Golvvärme krypgrund med betongbjälklag
Det verkar vara lättbetong. Kunde hugga lätt med mejsel och få ett hål.R rävlyan skrev:
Tittade lite på tjockleken och uppskattar den till 20-23 cm
Huset är nästan original från 60-talet. Så i många rum ligger bara plast matta. I andra ligger parkett, rimligtvis utan något under eftersom renovering inte skett. Jag tittade vid luckan till grunden. Här är det betonggolv som är lite högre än plastmattan i tvättstugan, om alla golv började på samma höjd bör gissningen på omkring 20 kanske är mest rätt då.R rävlyan skrev:
Eftersom du verkar ha en bra miljö i grunden redan så behöver du nog inte oroa dig att den ska bli sämre för att du lägger in golvvärme!
Har du bjälklag i lättbetong så kan du räkna det som ett mellanbjälklag vilket innebär att du inte behöver lika mycket isolering som om det vore en platta på mark.
Spillvärmen ifrån din golvvärme kommer att säkerställa klimatet i grunden.
Logga gärna temperaturerna där nere över en tid innan du skrider till verket.
Isoleringen kan du ändå montera underifrån om behovet uppstår.
Har du bjälklag i lättbetong så kan du räkna det som ett mellanbjälklag vilket innebär att du inte behöver lika mycket isolering som om det vore en platta på mark.
Spillvärmen ifrån din golvvärme kommer att säkerställa klimatet i grunden.
Logga gärna temperaturerna där nere över en tid innan du skrider till verket.
Isoleringen kan du ändå montera underifrån om behovet uppstår.
Mät ifrån golv till tak och återkomL Lewdis skrev:Huset är nästan original från 60-talet. Så i många rum ligger bara plast matta. I andra ligger parkett, rimligtvis utan något under eftersom renovering inte skett. Jag tittade vid luckan till grunden. Här är det betonggolv som är lite högre än plastmattan i tvättstugan, om alla golv började på samma höjd bör gissningen på omkring 20 kanske är mest rätt då.
Huset är 250cm (är väl någon sorts standard).Needas skrev:
Låter som en bra idé att fräsa ner eftersom betongen är så lätt att arbeta med. Hade tänkt lägga parkett på större delar och klinker i badrum och tvättstuga. Trösklarna är jag inte så orolig för, invänta fall får jag väl kapa dörrarna.
Har i nuvarande hur kapat dörrar och köpt nya trösklar. Blir rätt snyggt med fina trösklar jämfört med de gamla slitna som sitter där idag.
Standard i bostäder är minst 2,40 vilket är fullt tillräckligt!L Lewdis skrev:Huset är 250cm (är väl någon sorts standard).
Låter som en bra idé att fräsa ner eftersom betongen är så lätt att arbeta med. Hade tänkt lägga parkett på större delar och klinker i badrum och tvättstuga. Trösklarna är jag inte så orolig för, invänta fall får jag väl kapa dörrarna.
Har i nuvarande hur kapat dörrar och köpt nya trösklar. Blir rätt snyggt med fina trösklar jämfört med de gamla slitna som sitter där idag.
Mitt tips är riva bort alla golv beläggningar och lägg 16mm golvärmeslang sen flytspackla 70mm och sist valfritt golv.