R
Är det lätt betongplank i bjälklaget , det kan du känna med en mejsel , som kan borras lite lätt in på undersidan , sedan om det går att mäta betongkakan ovanpå , intressant vad det är för tjocklek på den

L Lewdis skrev:
Hade du satt cellplast på undersidan av betongen och utgått ifrån att värme ändå slinker ner. Eller hade du isolerar grunden nedåt och gjort den varm helt och hållet?
Isolerat bjälklaget och låtit grunden vara.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Är det på detta sätt man gör? Det är ca 170kvm som skall flytas i så fall
så gjorde jag iallafall har förvisso en källare under golvet.

• Gilla
hertzbo och 1 till
  • Laddar…
L
R rävlyan skrev:
Är det lätt betongplank i bjälklaget , det kan du känna med en mejsel , som kan borras lite lätt in på undersidan , sedan om det går att mäta betongkakan ovanpå , intressant vad det är för tjocklek på den
Det verkar vara lättbetong. Kunde hugga lätt med mejsel och få ett hål.

Tittade lite på tjockleken och uppskattar den till 20-23 cm

R
Jepp men hur mycket materiel ligger det ovanpå i bostadsdelen , regelgolv , betong med matta på , betong med klick på,
eller bara en betongkaka osv. vet du något om det

• Gilla
hdad
  • Laddar…
L
R rävlyan skrev:
Jepp men hur mycket materiel ligger det ovanpå i bostadsdelen , regelgolv , betong med matta på , betong med klick på,
eller bara en betongkaka osv. vet du något om det
Huset är nästan original från 60-talet. Så i många rum ligger bara plast matta. I andra ligger parkett, rimligtvis utan något under eftersom renovering inte skett. Jag tittade vid luckan till grunden. Här är det betonggolv som är lite högre än plastmattan i tvättstugan, om alla golv började på samma höjd bör gissningen på omkring 20 kanske är mest rätt då.

R
Det jag tänker på är att det går att fräsa ner GV i lättplanken , vad ska du ha för golv , hur mycket kan du ta i extra höjd utan för mycket ombyggnad med trösklar och dörrar

• Gilla
hdad
  • Laddar…
Eftersom du verkar ha en bra miljö i grunden redan så behöver du nog inte oroa dig att den ska bli sämre för att du lägger in golvvärme!
Har du bjälklag i lättbetong så kan du räkna det som ett mellanbjälklag vilket innebär att du inte behöver lika mycket isolering som om det vore en platta på mark.
Spillvärmen ifrån din golvvärme kommer att säkerställa klimatet i grunden.
Logga gärna temperaturerna där nere över en tid innan du skrider till verket.
Isoleringen kan du ändå montera underifrån om behovet uppstår.

L Lewdis skrev:
Huset är nästan original från 60-talet. Så i många rum ligger bara plast matta. I andra ligger parkett, rimligtvis utan något under eftersom renovering inte skett. Jag tittade vid luckan till grunden. Här är det betonggolv som är lite högre än plastmattan i tvättstugan, om alla golv började på samma höjd bör gissningen på omkring 20 kanske är mest rätt då.
Mät ifrån golv till tak och återkom :)

• Gilla
1
  • Laddar…
L
Needas Needas skrev:
Mät ifrån golv till tak och återkom :)
Huset är 250cm (är väl någon sorts standard).
Låter som en bra idé att fräsa ner eftersom betongen är så lätt att arbeta med. Hade tänkt lägga parkett på större delar och klinker i badrum och tvättstuga. Trösklarna är jag inte så orolig för, invänta fall får jag väl kapa dörrarna.

Har i nuvarande hur kapat dörrar och köpt nya trösklar. Blir rätt snyggt med fina trösklar jämfört med de gamla slitna som sitter där idag.

L Lewdis skrev:
Huset är 250cm (är väl någon sorts standard).
Låter som en bra idé att fräsa ner eftersom betongen är så lätt att arbeta med. Hade tänkt lägga parkett på större delar och klinker i badrum och tvättstuga. Trösklarna är jag inte så orolig för, invänta fall får jag väl kapa dörrarna.

Har i nuvarande hur kapat dörrar och köpt nya trösklar. Blir rätt snyggt med fina trösklar jämfört med de gamla slitna som sitter där idag.
Standard i bostäder är minst 2,40 vilket är fullt tillräckligt!
Mitt tips är riva bort alla golv beläggningar och lägg 16mm golvärmeslang sen flytspackla 70mm och sist valfritt golv.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Eller fräs ner och flyt! :)
Hur som helst så kommer du inte ångra dig efteråt.

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Ja, med så pass hög takhöjd är det onödigt att fräsa i bjälklaget. Använd någon lösning som läggs ovanpå.

70 mm flytspackel? Varför så mycket den är inte direkt gratis.

L L-E skrev:
70 mm flytspackel? Varför så mycket den är inte direkt gratis.
Golvvärmeslangen är ju inte heller gratis och med lite tjockare kaka på så kan man ha lite glesare på slangen och ändå få jämn värme över golvet.

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.