Jag har vattenburen golvvärme på nedre planet (betongplatta) och har problem både med ojämn temp över tid och mellan olika delar av golvet. Jag har nu fått tag på ritningen över golvvärmen och i denna noter om slingornas yta/längd samt beräknade värden inklusive hur mycket öppet det ska vara på fördelaren. Det ser ut som i denna bild:

Tabell över vattenburen golvvärmeslingors area, längd och beräknade värden för en bostad.
Vad står kolumnerna "Just.värde" och "Kv-trim" (?) för? Jag vet inte hur allt hänger ihop, men jag reagerar på att kök är helt öppen (= 5+ varv) och övriga är på 2 varv, fast effektbehovet varierar ganska mycket även mellan dem. Jag förstår att slingans längd och därmed tryckfall spelar in men ser det rimligt ut?

Det är hursomhelst inte så här det är inställt. Nedan tabell har värdena på ventilöppning från ritningen, värdena man får ut ur Neotherms tabell utifrån slingans längd (jag förstår att det är en förenklad modell) samt det faktiskt injusterade värdet som entreprenören lämnat:

# Län. Rit. Neot. Fakt.
1 61m 2,5 3,75 4,5
2 76m * * 3
3 46m 2 2,75 2,5
4 26m 2 2 2
5 29m 2 2 1,5
6 52m 2 3 2
7 61m 2 3,75 2

Det första som slog mig var att jag borde "rätta till" så att det stämmer med ritningen. Men jag reagerar som sagt på hur högt slinga 2 (kök) är ställd jämfört med de andra. Till saken hör också att det är där det är klart varmast redan (både i luft och på golvet).

Så, ja, förvirringen är total. All insikt i vad som är vad och eventuellt rätt eller fel mottages tacksamt.

S
Har du termodon på fördelarna och termostater , om inte ska du ställa flödet ,
Du stryper in så att det skiljer ca 4C på utgående slinga och retur , det kan ta ett tag att göra det då GV är trögt , efter varje större injustering så bör du vänta nästan ett dygn .
Samt att när du stryper en så ökar det på en annan . lite som ett moment 22 , blir en hel del vändor

S skutten11 skrev:
Har du termodon på fördelarna och termostater , om inte ska du ställa flödet ,
Du stryper in så att det skiljer ca 4C på utgående slinga och retur , det kan ta ett tag att göra det då GV är trögt , efter varje större injustering så bör du vänta nästan ett dygn .
Samt att när du stryper en så ökar det på en annan . lite som ett moment 22 , blir en hel del vändor
Jo, har termostater också. Men som jag har förstått det ska de helst inte behöva jobba alls, utan det är bättre om anläggningen i övrigt ser till att styra temperaturen. Termostaten är mer till för att begränsa om det finns en annan värmekälla (solen ligger på, eldar i kamin).

Jag kan absolut ge mig på att försöka justera in efter temperaturen. Kanske är det det entreprenören har gjort och det är därför det avviker från projekteringen. Men jag tvivlar på att de lägger så mycket tid...

S
Vad värmer du med , hur styr du ut värmen i förhållande till utetempen , har du en maxtermostat som begränsar GV värme till ca 45C då ut och ev termodon på slingorna .
som är med termostater i rummen eller rummet med extravärmen ( sol kamin e.t.c. )
Är det bar den som sänker utgående temp till GV

Det är fjärrvärme, fjärrvärmecentral (Alfa Laval Mini City) med utomhustemperatursensor. Typ standardinställningar för reglerparametrarna. Entreprenören lämnade med en högre kurvlutning men det blev onödigt varmt inne när det var kallväder, så jag har justerat ned till standardinställningen.

Det finns maxtermostat, toppar av på typ 38C (termometer intill på röret). Termomotorer med trådlösa rumstermostater (Neotherm) till slingorna. Det är ingen 1:1:1-mappning mellan slinga:termostat:rum utan det är lite överlapp på olika vis. Det är dessutom i stora delar öppen planlösning.

Det finns även ett antal radiatorer på övervåningen kopplade till samma anläggning. De har vanliga vridtermostater, men flödet är också inställt lite efter rumstorlek och placering (vilket innebär att de flesta är på ett väldigt lågt flöde).

Ventilation är FTX.

Edit: Jag har också försökt mäta upp deltaT på slingorna men jag tycker det är lite klurigt. Utgående temperaturen varierar ju en del beroende på om regulatorn "eldar" just för tillfället eller ej. Men efter att ha mätt runt en halvtimme och skattat ett medelvärde på utgående temperatur och jämfört med returtemperaturen för respektive slinga (som av naturliga skäl är mer stabil) så ligger flera slingor väldigt nära 5C som det enligt ritningen ska vara. Ett par ligger på 6-8 C och en på 4C.

Redigerat:
S
Det verkar som att du har en shunt för all värme , då kan det bli lite lustiga resultat på GV .
Är det samma temp på tilloppet på Radiatorerna som GV

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
S
GV behöver mindre med värme än radiatorer , ligger dom på samma utgående från FJV
så kommer GV att få för hög temp med jämna mellanrum
Normalt så har GV och Rad separata styrningar , en för raddarna ( högre temp ) och en för GV
som tar värme på utgående till radkretsen , dom ligger parralellt vid FJV
Så kontentan av det hela så behöver du en shuntgrupp till för GV och samtidigt blir det ekonomi i det hela och helt nytt klimat på golven

Ja, det är nog en shunt (sitter "i" FJV och styrs av regulatorn?) för allt. Men det sitter som sagt en maxtermostat i kretsen med golvvärmefördelarna. Kretsen till radiatorerna grenar av direkt från FJV så den maxtemperaturregleras inte. Jag vet inte om man kan tolka det som att radiatorerna får tillgång till "resten" av värmen eller hur man ska tolka det.

Nu har jag hur som helst laborerat i några dagar i kallvädret med bortkopplade rumstermostater (alltså styrning bara utifrån reglerkurva och utomhustemperatur). Jag har justerat ned kurvlutningen något då det blev för varmt. Återstår att se om jag får justera upp kurvförskjutningen när det blir mildare.

Jag har också skruvat om något på strypningen för slingorna för att få en mer jämn golvtemperatur. Jag har utgått från de beräknade strypningarna från ritningen men justerat lite så att de ytor som har mer yttervägg har fått lite mer och de som ligger mer mitt i plattan har fått lite mindre.

Det enda som är "problem" just nu, och det är ingen stor grej, är att det blir lite ojämn temp under dygnet. Det är kallt på morgonen och rätt varmt på kvällen. Jag gissar att det är en kombination av åtminstone två faktorer. För det första trögheten i plattan som gör att den extra värme som tillförs under natten, när temperaturen sjunker ute och utomhuskompenseringen justerar upp framledningstemperaturen, sipprar upp för långsamt genom plattan. För det andra att vi under eftermiddag/kväll tillför andra värmekällor (matlagning, lampor, oss själva...).

Jag tänker att det är svårt att kompensera för. Det finns möjligheter i regulatorn att ändra förskjutningen av temperaturkurvorna på schema, men det känns som ett trubbigt och oförutsägbart sätt att försöka motverka temperaturförändringar under dygnet. Golvvärme och radiatorer har ju också helt olika responstid så risken är väl att det bara flyttar problemet.

Däremot kommer ju rumstermostaterna att hjälpa till att stänga av värmen på eftermiddag/kväll, men frågan är om det bara kommer att göra problemen på morgonen värre.

S
Ingen vettig förklaring till kylan på morgonen , annat än att det är någon nattsänkning
Kolla upp så inte regulatorn i FJV är inställd för att sänka tempen på natten , du ska inte ha det
då blir det svalt på morgonen , GV är trögt , tempen hinner inte upp tills du stiger upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.