Om man lägger golvvärmeslang i både källar plattan OCH i mellanbjälklaget, kan man dra de övre ned till en fördelare i källaren? Inses att det finns en luftningsproblematik som måste lösas. Har försökt söka överallt men hittar inget vettigt svar.

Mina föräldrar har så. Fördelaren sitter i ”brösthöjd” i källaren och betjänar både mellanbjälklag och källargolvet. Stort hus, ca 300m2 i tre plan. Radiatorer på 3e våningen, ev bidrar det till luftning. Har inte upplevt att de har problem med luft eller bristande cirkulation.

Har skissat lite …
Om jag sätter en fördelare på varje plan i serie (kan inte ha betydelse om man har en fördelare med 8 slingor eller två med 4 var) så borde det fungera. Pump på nedre plan och trådlös termostat som styrs av givare på övre plan.

• Diagram över rörsystem för golvvärme med fördelare på två våningar, inklusive värmeslingor och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av rörsystem med två fördelare i serie, kopparrör och en ventil monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
R roglie skrev:
Har skissat lite …
Om jag sätter en fördelare på varje plan i serie (kan inte ha betydelse om man har en fördelare med 8 slingor eller två med 4 var) så borde det fungera. Pump på nedre plan och trådlös termostat som styrs av givare på övre plan.
Aningen off topic, men vilket program är det du ritat i?

LoweW LoweW skrev:
Aningen off topic, men vilket program är det du ritat i?
Shapr3d

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
R roglie skrev:
Shapr3d
Gratisversionen?

R roglie skrev:
Har skissat lite …
Ingen matning i serie, mellan fördelarna, då kan du få problem med flödet. Det ska vara sepparata matningar till varje fördelare,
Matningarna ska kopplas in på matarröret direkt efter värmekällan.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen matning i serie, mellan fördelarna, då kan du få problem med flödet. Det ska vara sepparata matningar till varje fördelare,
Matningarna ska kopplas in på matarröret direkt efter värmekällan.
Då behövs en shuntpump vid varje fördelare?

K Kane skrev:
Gratisversionen?
Nix

R roglie skrev:
Då behövs en shuntpump vid varje fördelare?
Kanke inte, det är pumpen i VP som det ska vara full fart på. Inte någon fartreglering från VP, som ska vara så bra enligt vissa. I nya VP så kan auto prickas bort och ställa en minfart i %, till 100 % att börja med.

Det är inga konstigheter att bygga på detta vis. Fördelare i två plan. Det är standard.

Angående att koppla parallellt eller i serie så har jag provat båda alternativen och båda verkar fungera utmärkt. I 20 år har jag kört med avstick till respektive fördelare, men nu har jag tagit bort det sedan ett par år och fördelarna sitter nu i serie med varandra istället. Har ett grovt rör mellan dessa (25mm pex om jag minns rätt) så nu är det som om alla fördelare sitter på en lång rad, fast på olika våningsplan.

Jag kan se antydan till balansförändring mellan våningsplanen nu och det är den första fördelaren där det verkar bli lite varmare än det behöver vara (jag har ingen termostatreglering) så under vintern kommer jag strypa ett par av dessa slingor lite för att få ner temperaturen jämfört med övriga golv.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inga konstigheter att bygga på detta vis. Fördelare i två plan. Det är standard.

Angående att koppla parallellt eller i serie så har jag provat båda alternativen och båda verkar fungera utmärkt. I 20 år har jag kört med avstick till respektive fördelare, men nu har jag tagit bort det sedan ett par år och fördelarna sitter nu i serie med varandra istället. Har ett grovt rör mellan dessa (25mm pex om jag minns rätt) så nu är det som om alla fördelare sitter på en lång rad, fast på olika våningsplan.

Jag kan se antydan till balansförändring mellan våningsplanen nu och det är den första fördelaren där det verkar bli lite varmare än det behöver vara (jag har ingen termostatreglering) så under vintern kommer jag strypa ett par av dessa slingor lite för att få ner temperaturen jämfört med övriga golv.
”så nu är det som om alla fördelare sitter på en lång rad” … precis så jag tänkte, systemet vet ju inte om det är en åtta eller två fyror i serie!

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Jag fattade som att grundfrågan gällde om fördelare kunde sitta vån1 och då mata slingor våningen över. Mht risk för luftnings problem. Är det standard?

Redigerat:
  • Gilla
roglie
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Jag fattade som att grundfrågan gällde om fördelare kunde sitta vån1 och då mata slingor våningen över. Mht risk för luftnings problem. Är det standard?
Du har nog rätt men sedan verkar lösningen ha ändrats till den korrekta lösningen, fördelare på varje plan. Det skulle antagligen gå att spola bort luften i slangarna på våningen ovan om man styr allt flöde till en slinga i taget, men jag skulle inte chansa på det. Om man då ska ordna en avluftningslösning som inte är ett totalt hemmameck så blir det ju en fördelare med ändstycke i ett fördelat skåp.

MathiasS MathiasS skrev:
Du har nog rätt men sedan verkar lösningen ha ändrats till den korrekta lösningen, fördelare på varje plan. Det skulle antagligen gå att spola bort luften i slangarna på våningen ovan om man styr allt flöde till en slinga i taget, men jag skulle inte chansa på det. Om man då ska ordna en avluftningslösning som inte är ett totalt hemmameck så blir det ju en fördelare med ändstycke i ett fördelat skåp.
Är själv inne på att göra den lösningen hemma då jag inte på bra sätt kan få till en fördelare på vån 1 utan behöver sätta allt i källaren. Tror du att det är att be om bekymmer med svårluftade slingor? (Vi pratar om tot 5slingor)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.