4 038 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
golvvärme i plattan + braskamin ?
Blev varnad av en bekant som har denna kombination pga värmetrögheten i plattan. Dvs medans man eldar så är plattan fortfarande varm och när elden har brunnit ut och kaminen (täljsten) svalnat så har plattan också lagom hunnit svalnat. Om man då inte fortsätter att elda så har man en ställtid på 6-12 timmar innan plattan är varm igen.
Någon med erfarenheter ?
Någon med erfarenheter ?
Det stämmer som du säger. Ingjuten golvvärme och braskamin/kakelugn är ingen idealisk kombination. Eldar man friskt så slår värmen ifrån i plattan. För att motverka att detta kan man lägga en golvtermostat i plattan som ser till att en given temperatur hålls i systemet. Å andra sidan minskar det ju vinsten (den ekonomiska alltså) med att elda om man ändå måste köra en del värme i golvvärmesystemet. Vanliga rdiatorer samt braskamin/kakelugn är en betydligt bättre kombination.
Klicka här för att svara