spikers_corner skrev:
Tända värmepumpen? Hur gör man då ;-) (nödvärme då pumpen står pga strömavbrott.... =:-O )

Men mer allvarligt: Berätta gärna mer om hur du gjorde, hård/mjuk, typ av munstycke, rördimensioner du lödde, fallgropar/aha upplevelser. För det var väl gasol du använde?

Jag har haft tankarna på att köpa ett cyklonmunstycket för att de enligt uppgift skall gå använda för att hårdlöda. Men dels så kostar ett komplett kitt ca 2000 + moms, sedan så dra de "lite" gasol (men det kanske det gör oavsett munstycke). Och jag är lite tveksam på att det blir nog varmt för att kunna hårdlöda.
Sedan är det vissa rör som nog måste sammanfogas under taket, vill inte gärna brassa på med gasol där.
Mjuklödde hårda kopparrör till hela installationen i pannrummet nu när jag bytte panna. Använde flussmedel och silvertenn (Ag3Sn97) med en vanlig Sievert gasolbrännare för 700 spänn inkl flaska. Fungerade utmärkt. Köper man rengöringsduk från rinkaby och putsar upp rören så de blänker och sen smetar på flussmedel så kan du belasta fogen tills röret kröker sig utan att den ger sig. Jag hade ingen erfarenhet alls innan jag började. Gjorde 2 provlödningar och satte sedan igång att löda. Inga läkage hittills, pannan har gått sedan i oktober. Jag gjorde väl ett hundratal lödningar allt som allt så det blev en avsevärd besparing jämfört med klämringar. Dimensioner allt från 10-35 mm utan bekymmer.

Jag körde med någon slags cyklonmunstycke som man sätter ovanpå en 225grams gasolflaska. Det går en massa gasol när man löder storre dimensioner så över 18 mm funkar det knappt, inte t-rör iaf. Munstycket finns på järnhandlen för cirka en tusing.

Körde med hårdlödning och rinkabys lödstänger à 7 spänn styck eller nåt. Rakt drag sliter man av röret innan lödningen ger sig. Putsade med scotch brite (rinkabys duk) innan så röret var blankt. Inte en lödning har visat tendens till läkage.

Lödning (rätt gjort) ser jag som 100 falt säkrare än presskopplingar dessutom till en femtedel av priset.

För större dimension än 15 mm rekomenderas acetylen/syrgas då är hårdlödning som att smälta smör med lödkolv.

Ett sånt här munstycke är det:
http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=2&areaId=13

v-g skrev:
Lödning (rätt gjort) ser jag som 100 falt säkrare än presskopplingar dessutom till en femtedel av priset.
Jag håller med. Det är lite mer jobb att löda och lite mer kladd om man mjuklöder och måste ha lödpasta, men mycket mer tillförlitligt och framförallt väldigt billigt. Det sitter mjuklödningar i min kåk på inkommande kallvatten som är original från när kåken byggdes och som ser ut att kunna sitta kvar efter att röret ärgat bort

jag såg nyligen värmerör som var galvade el dyl med presskopplingar, det var rätt så snyggt. nackdelen med lödda är att man om dom är synliga måste målas och det brukar inte se så bra ut heller....
men jag fördrar lödda jämfört med press med o-ring som enda tätning....

Vill man inte visa upp sina vacka lödningar? Vad kan vara vackrare än blankpolerade kopparrör med tennplätering? :)

Det blir lite meck att putsa rören varje jul bara ;)

v-g skrev:
Jag körde med någon slags cyklonmunstycke ...
-klipp-
För större dimension än 15 mm rekomenderas acetylen/syrgas då är hårdlödning som att smälta smör med lödkolv.

Ett sånt här munstycke är det:
-klipp-
Jag har sneglat på Art no: 333601 på den sidan för att det enligt dem skall klara hördlödning upp till 32 mm dia.
Samtidigt har jag funderat på 5%-igt lod, för att man då får ner smältpunkten lite, om jag läst/förstått rätt, samtidigt som fogen blir lite segare än med 2%.

Nu är det bara i källaren det blir koppar, men det gäller tappvatten, värme samt kalla sidan på VP:n.

Men acetylen går bort, har inga tuber, vill/ids inte köpa. Gasol kan man ju använda till annat också.

Men det lutar mot pressning för att man slipper hålla på med öppen låga i en träkåk.
Samtidigt så känns ju lödning gedignare, oavsett det är hård eller mjuklödning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.