Platta på mark, golvvärme nere. Vattenradiatorer uppe. Nu till min fråga, behövs extra elgolvvärme nere i badrummet för att inte klinkersen (heter det så ???) ska bli kall sommartid när systemet går på lågvarv? Uppe är det kanske mer givet att lägga in komfortvärme (el) på golvet som komplement till elementet och samtidigt höja mysfaktorn :)

Vad är smartast? Hur har ni gjort?

/Jonte

Varför skall komfortvärmen vara dyrel? ???

Jag skulle lägga vattenburen golvvärme överallt och framförallt se till att VP är (jag antar att du har en värmepump) dimensionerad och designad på sådant vis att den kan köra några få slingor med golvvärme året runt. Där du har stengolv vill du har lite lite värme året runt....

Det är inte för inte som det står en 500l acktank i mitt pannrum.... ;)

Jag har vattenburen golvvärme nere, men har hört att man bör komplettera med elgolvvärme därför att värmepumpen ej ger tillräckligt sommartid.

Angående design på frånluftvärmepumpen (IVT 490) är jag osäker på om det smart/möjligt att skicka värme enbart till badrummet när övriga systemet är av/standby...därav min fråga ;)

Kanske nån annan vet?
/Jonte

Jag tror inte det är kapaciteten hos värmepumpen som är problemet. Det som brukar ältas är det faktum att pumpen fungerar visset när den har för liten vattenvolym att arbeta mot. Den går för kort tid och vattnet på returen är för varmt. Golvslingor har någon/några deciliter vatten per meter så det är för lite för att ge pumpen en behaglig driftsmiljö. Det man då kan göra är att montera en stor acktank i serie med radiatorkrets och golvvärme. Min är på 500liter. Tack vare detta kan jag köra med endast några få slingor sommartid och radiatorkretsen helt avstängd. Pumpen värmer också varmvatten.

Har nyligen besökt ett hus med med både vattenburen golvvärme (hela huset) och kompletterande eldriven golvvärme (badrummet). De var mycket nöjda med arrangemanget!! Elslingorna låg endast i "gångbanan" och driften var låg (?). Vattenvärmen var helt avslagen på sommaren.

/U

Hej!

Hmmm... jag antar att man vill använda sin VP för att värma upp tappvatten även på sommaren men gör man som "Misse_o_Mojje" säger så tappar man ju denna möjlighet. Kanske jag är jag helt ute och cyklar vad gäller varmvatten på sommaren?!?!

Mvh Stefan :)

Det är klart att man vill använda VPn så mycket som möjligt även på sommaren. Samtidigt skall man vara medveten om att just varmvatten inte kostar så mycket att värma (om alternativt uppvärmningssätt finns, läs elberedare). Har man dock behov av att ha komfortvärme är det klart att pumpen skall brumma även på sommaren, finns ingen anledning att slösa med el då!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.