Hejsan! Håller på att renovera tvättrummet i källaren med isolering och golvvärme. Har luft/vatten hemma och pumpen står intill rummet som renoveras. Har varit inställd på vattenburet ingjutet men rörmokaren nämnde att det kan vara besvärligt att justera temperaturen sommartid även med shunt och elpatron och rekommenderade el alternativt att man lägger dubbla slingor (blev dock inte helt klok på nackdelen med elpatron kontra dubbla slingor). Rummet är ca 14m2.
Har ni några rekommendationer på lösningar? Ser ni besvär med att använda vattenburet under de omständigheterna med shunt plus elpatron sommartid/då pumpen är avstängd? Uppskattar all hjälp 🙏
Har ni några rekommendationer på lösningar? Ser ni besvär med att använda vattenburet under de omständigheterna med shunt plus elpatron sommartid/då pumpen är avstängd? Uppskattar all hjälp 🙏
Tack för svar! menar du tillkommande uppvärmt vatten från pumpen till shunten (ursäkta trögheten, väldigt okunnig gällande värmepumpar och golvvärmen 😅)? Går den över automatiskt eller behöver ni styra det manuellt? Tycker du lösningen fungerar fungerar smidigt/smärtfritt överlag?Demmpa skrev:
Tack igen för svar!Demmpa skrev:
Fick lite mer förklaring från rörmokaren. Eftersom vi endast har en värmekrets så behöver vi som nämnt separera systemet med en shunt och elpatron. Rörmokaren nämnde att man behöver separera dessa med en ventil för att inte orsaka självcirkulation i elementen, typ att varmvatten från golvvärmen ska gå upp i elementen när man aktiverar elpatronen. Man skulle då behöva öppna och stänga ventilen manuellt när värmepumpen stänger av.
Förstår inte helt processen men enligt rörmokaren skulle det innebära att vi behöver gå ner och öppna/stänga ventilen när vi ska ha igång elpatronen. Som jag förstod det på dig så sköter shunten det automatiskt, d.v.s. att man inte behöver justera detta själv? Tänker att det ju i så fall inte bör vara några besvär men vill bara dubbelkolla så jag inte missförstår något. Tack igen för hjälpen 🙏
Väljer du Uponors Fluvia T Push-12 CH-G så sköter den automatiskt omkopplingen mellan elpatron och radiatorkrets.V V__L skrev:
Andra leverantörers elpatronlösningar är betydligt mer banala med manuell omkoppling och begränsad styrningsmöjlighet när den går på elpatron.
Hur bra det funkar i praktiken vet jag inte (ännu) då jag själv inte är klar med badrummet.
Men angående valet mellan el och vatten kan man ju annars säga att det inte är något självklart val ur ett ekonomiskt perspektiv. Inte osannolikt att installationskostnaden äter upp förtjänsten på driftskostnaden.
Kännu som att rörmokaren låter som allt blir krångligare än vad det i själva verket är. Jag har kört ca 1år med vattenburet i tvättstugan i källaren som jag kopplade på då jag hade befintlig golvvärmefördelare som det fanns plats över. Sommartid när värmesäsongen var över så stängde jag ventilerna till golvvärme till övriga så det enbart var den slingan som gick och stängde någon vecka senare och under sommaren har jag inte saknat varmt golv. Sen tycker jag att det inte blir lika kallt som övriga golv där jag ej har grävt ur och komplettera med isolering mm.
Tack för alla svar 🙏
Värt att nämna är att det är i källaren (tvätt/badrum), har grävt ur och isolerat så planerar ha igång den åtminstone större delen av tiden för att motverka omvänd fuktvandring (även om marken under verkar torr). Har fått offert på elburen golvvärme där elektrikern trodde ca 11500 för 14m^2, rörmokaren trodde närmare 25 000 för vattenburen med shunt och elpatron.
Värt att nämna är att det är i källaren (tvätt/badrum), har grävt ur och isolerat så planerar ha igång den åtminstone större delen av tiden för att motverka omvänd fuktvandring (även om marken under verkar torr). Har fått offert på elburen golvvärme där elektrikern trodde ca 11500 för 14m^2, rörmokaren trodde närmare 25 000 för vattenburen med shunt och elpatron.
Låter väldigt intressant! Förstår jag det rätt då att systemet sköter sig själv helt utan justeringar med ventiler eller behöver man göra något alls själv utöver att välja temperatur osv?C cpalm skrev:Väljer du Uponors Fluvia T Push-12 CH-G så sköter den automatiskt omkopplingen mellan elpatron och radiatorkrets.
Andra leverantörers elpatronlösningar är betydligt mer banala med manuell omkoppling och begränsad styrningsmöjlighet när den går på elpatron.
Hur bra det funkar i praktiken vet jag inte (ännu) då jag själv inte är klar med badrummet.
Men angående valet mellan el och vatten kan man ju annars säga att det inte är något självklart val ur ett ekonomiskt perspektiv. Inte osannolikt att installationskostnaden äter upp förtjänsten på driftskostnaden.
Ja precis, både shunt och elpatron styrs av samma styrenhet som i sin tur manövreras med termostaten.V V__L skrev:
Vet som sagt inte hur bra det funkar i praktiken ännu, men det är till synes den enda helintegrerade lösningen på marknaden.
Klicka här för att svara