Jag har tänkt att koppla mitt golvvärmesystem så här:
Kan man göra så här eller har jag gjort någon fruktansvärd tankegroda?
Dessutom undrar jag vilken fördelare och fördelare med pump jag behöver, jag har tänkt att bara strypa in systemet.
Lite fakta.
Jag ser att jag ritat in att slingorna i källaren är 16mm men de är 20mm.
Källarslingorna ligger c/c300 och är 25 resp. 15m2.
Bottenvåningsslingorna ligger c/c 200 och är 9m2, 10m2 och 16m2 (från vänster).
På övervåningen så ligger den c/c 200 och är 5m2.
Våning 1 är redan klart så där kan jag inte ångra mig, likaså de två 20mm slingorna i källaren men det andra kan jag fortfarande ändra på.
Alla tankar och åsikter är välkomna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man göra så här eller har jag gjort någon fruktansvärd tankegroda?
Dessutom undrar jag vilken fördelare och fördelare med pump jag behöver, jag har tänkt att bara strypa in systemet.
Lite fakta.
Jag ser att jag ritat in att slingorna i källaren är 16mm men de är 20mm.
Källarslingorna ligger c/c300 och är 25 resp. 15m2.
Bottenvåningsslingorna ligger c/c 200 och är 9m2, 10m2 och 16m2 (från vänster).
På övervåningen så ligger den c/c 200 och är 5m2.
Våning 1 är redan klart så där kan jag inte ångra mig, likaså de två 20mm slingorna i källaren men det andra kan jag fortfarande ändra på.
Alla tankar och åsikter är välkomna
Jag ser rent spontant stora problem med tryckfall när du går med en slinga mellan våningar. Varför inte sätta slingan till badrummet på bottenvåningen till fördelaren på samma våning?!
Eller tolkar jag bara helt enkelt din skiss fel?
Eller tolkar jag bara helt enkelt din skiss fel?
Nejdå, du tolkar den inte fel men den ligger i andra änden av huset, nästan rakt över där jag tänkt ha pumpen.
Anledningen till att det är gjort som det är gjort är att jag fick råd av en som ritar värmesystem till vardags att bygga så här men nu börjar jag fundera om det är bra/rätt att göra det.
Jag kan inte fråga igen heller då firman sålts och flyttats till annan ort.
Slingan på vån 1 är klar, likaså dragningen av 25mm RiR och de två 20mm slingorna i källaren.
Edit: Jag ser också att jag glömt att rita in en avluftning på slingan som matas från källaren till BV.
Det klart största problemet är väl att jag skulle frågat här innan jag började bygga
Anledningen till att det är gjort som det är gjort är att jag fick råd av en som ritar värmesystem till vardags att bygga så här men nu börjar jag fundera om det är bra/rätt att göra det.
Jag kan inte fråga igen heller då firman sålts och flyttats till annan ort.
Slingan på vån 1 är klar, likaså dragningen av 25mm RiR och de två 20mm slingorna i källaren.
Edit: Jag ser också att jag glömt att rita in en avluftning på slingan som matas från källaren till BV.
Det klart största problemet är väl att jag skulle frågat här innan jag började bygga
Redigerat:
Vet du hur många meter du har mellan fördelaren och där slingan i det bortre badrummet börjar?
Cirka 10 meter kanske
Om du menar fördelaren som är på samma våning. Annars är det 3m.
Om du menar fördelaren som är på samma våning. Annars är det 3m.
Du har gjort det svårt för dig! Jag står nog ändå fast vid att det vore det mindre dåliga alternativet att ha slingan på fördelaren som är på samma våning.
Jag förstår. Fördelaren på BV är ovanför en krypgrund och det är väl inte heller optimalt med en golvvärmedragning där.
Jag ska se om jag kan lägga in ritningarna här så kanske det ljusnar, jag har dem som pdf.
Jag ska se om jag kan lägga in ritningarna här så kanske det ljusnar, jag har dem som pdf.
Jag hoppas att det skulle fungera eftersom det är planerat så här men jag blev så osäker när jag skulle försöka hitta någon lämplig fördelare och pump samtidigt som lite andra rörpryttlar. 
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om jag tolkar ritningen så har du alltså en slinga på BV kopplad till en fördealre i källare?
det går, men du bör ha en avluftning av slingan, som ju ligger högre än fördelaren. Annars brukar luftningen finnas på fördelaren.
Jag har gjort så i vårt hus. Jag har shunten med pump i källartaket nära bergvärmepumpen. En fördelare i köket (bakom kylskåpet). Från den en slinga för köket, en till tamburen, en till toa/duschrum vid tamburen. Och en slinga till badrummet på andra våningen. Där har jag en avluftning av slingan placerad i utrymmet för den vägghängda WC stolen (åtkomlig via skåpsdörrar från klädkammare på andra sidan väggen.
Resten av huset har radiatorer.
det går, men du bör ha en avluftning av slingan, som ju ligger högre än fördelaren. Annars brukar luftningen finnas på fördelaren.
Jag har gjort så i vårt hus. Jag har shunten med pump i källartaket nära bergvärmepumpen. En fördelare i köket (bakom kylskåpet). Från den en slinga för köket, en till tamburen, en till toa/duschrum vid tamburen. Och en slinga till badrummet på andra våningen. Där har jag en avluftning av slingan placerad i utrymmet för den vägghängda WC stolen (åtkomlig via skåpsdörrar från klädkammare på andra sidan väggen.
Resten av huset har radiatorer.
Vad tror ni, kan jag använda mig av den här fördelaren?
http://www.fixdithus.dk/manuelt-uden-pumpeshunt/1517-3-kredse-manifold-1-x-3-4-m-flowmler.html
Och den här shunten för fem kretsar?
http://www.fixdithus.dk/manuelt-bet...uelt-betjent-gulvvarmesystem-m-flowmlere.html
Eller kan jag använda den här shunten för tre kretsar och istället använda mig av sidoproppen att koppla 25mm RiR-slangen som matar den andra fördelaren?
http://www.fixdithus.dk/manuelt-bet...uelt-betjent-gulvvarmesystem-m-flowmlere.html
Om jag förstått det hela rätt så är det här Golan-grejor.
http://www.fixdithus.dk/manuelt-uden-pumpeshunt/1517-3-kredse-manifold-1-x-3-4-m-flowmler.html
Och den här shunten för fem kretsar?
Eller kan jag använda den här shunten för tre kretsar och istället använda mig av sidoproppen att koppla 25mm RiR-slangen som matar den andra fördelaren?
Om jag förstått det hela rätt så är det här Golan-grejor.
Ingen som har en åsikt?
Ska man köpa LK-prylar istället så springer det iväg rätt mycket i pris på de ställen jag har tittat i alla fall.
Klicka här för att svara