Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?

lärjungen
T Tobias.hagg skrev:
Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
Nu är jag ingen expert på golvvärme eller vvs överhuvudtaget, men vanligtvis nitar man på armeringsnät innan man flyter, och då borde väl armeringen hålla rören på plats?

Han ska inte ha flytspackel, utan ett golv som inte är fastspikat (”flytande”).

Det går bra att fästa ena sidan på plåtarna så ligger allt på plats tills du lägger golvet.

lärjungen
MathiasS MathiasS skrev:
Han ska inte ha flytspackel, utan ett golv som inte är fastspikat (”flytande”).

Det går bra att fästa ena sidan på plåtarna så ligger allt på plats tills du lägger golvet.
Haha, ja såklart. Jag svarade i nattmössan :dizzy:

Om du är orolig att golvet ska bukta upp så kanske du kan limma fast slangen i böjarna?

Plåtarna sitter kanon, det är enbart i svängen som röret vill böja upp sig lite. Men det kanske inte blir några problem.

Ja, jag har funderat lite på lim.
Hade ju varit skönt att slippa

T Tobias.hagg skrev:
Ja, jag har funderat lite på lim.
Hade ju varit skönt att slippa
Vill du få det perfekt så limmar du med dubbelhäftande matt tejp så utsätter du inte rören för starka lösningsmedel eller värme

Funkar inte blank tejp? ;)

Det påverkar värmeövergången!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.