15 867 läst ·
21 svar
16k läst
21 svar
Golvvärme bygger för högt?
Sida 1 av 2
Tja.
Vi håller på och renoverar vårat nyköpta hus. Vi har sänkt taket och ska lägga in spotlights, och nu skulle vi vilja lägga golvvärme i hela huset, när de bara var tänkt i badrummen och en liten bit vid entrén skulle få de. Det är fjärrvärme vi har som uppvärmning.
Min fråga är då, blir de för mycket av utrymmet som försvinner? Vi har redan sänkt taket med ca 5,8 cm för spotlight, hur mycket kommer golvet att lyftas om vi vill lägga vattenburet golvvärme? Är det spånskivan + parketten som blir höjden de kommer öka med?
Vi håller på och renoverar vårat nyköpta hus. Vi har sänkt taket och ska lägga in spotlights, och nu skulle vi vilja lägga golvvärme i hela huset, när de bara var tänkt i badrummen och en liten bit vid entrén skulle få de. Det är fjärrvärme vi har som uppvärmning.
Min fråga är då, blir de för mycket av utrymmet som försvinner? Vi har redan sänkt taket med ca 5,8 cm för spotlight, hur mycket kommer golvet att lyftas om vi vill lägga vattenburet golvvärme? Är det spånskivan + parketten som blir höjden de kommer öka med?
Ja, du får nog beskriva vilken typ av golvvärme du tänkt dig (fabrikat), vilket bjälklag du har (betong,trä) och hur du tänkt dig monteringen (fräsa spår, värmeplåtar etc.) för att få ett vettigt svar.
Viktigt att tänka på,också, är att inte all typ av parkett är lämplig för golvvärme (träsorten),
Viktigt att tänka på,också, är att inte all typ av parkett är lämplig för golvvärme (träsorten),
Du lägger ut skivorna direkt på golvspån / betongbjälklag och sen parkett direkt på.
http://www.lksystems.se/globalasset...JVq3dSvMNb6rAFe4g&sig2=JH_W_MrOk45nOfE-rQQVIQ
http://www.lksystems.se/globalasset...JVq3dSvMNb6rAFe4g&sig2=JH_W_MrOk45nOfE-rQQVIQ
Men vad är bäst? Jag hörde idag att man kan lägga betong istället? Gjuter man in vattenrören i betong istället för att lägga in de i en färdig skuren spånskiva? De måste ju vara mycket billigare?
Varje spånskiva kostar väl typ 200:-/st meden en säck betong som man blandar ut med vatten kostar 100kr å räcker till ett helt badrum? Rätta mig om jag har fel, är ny med sånt här
Varje spånskiva kostar väl typ 200:-/st meden en säck betong som man blandar ut med vatten kostar 100kr å räcker till ett helt badrum? Rätta mig om jag har fel, är ny med sånt här
Varför ville ni sänka taken 58mm? Det är en skillnad som märks, vore kanske bättre för takhöjden att fälla in spotarna i befintligt tak.
En 20kg säck flytspackel ger 12 liter, alltså 12mm på en kvm, det blor tunt om du inte har ett väldigt litet badrum.
En 20kg säck flytspackel ger 12 liter, alltså 12mm på en kvm, det blor tunt om du inte har ett väldigt litet badrum.
20kg blir 12mm? Är det så lite? Blir de lika dyrt att lägga beting istället för spårade spånskivor?
Man behöver inte lägga något över Om man har spånskivor va?
Det är väl såhär, spånskivor, slangarna i, aluminium plattor över sen flytspacklar man, och över det lägger man klinkers?
Man behöver inte lägga något över Om man har spånskivor va?
Det är väl såhär, spånskivor, slangarna i, aluminium plattor över sen flytspacklar man, och över det lägger man klinkers?
Om du vill ha absolut minimum bygghöjd samt njuta komforten av golvvärmen så väljer du 12mm rör som du klamrar till undergolvet men tänk på att undergolvet måste vara stadigt och välisolerat kontrollera speciellt randisoleringen ...sedan kan du ta industriflytspackel som ger ett hårdare resultat...ta bort golvlister och lägg isolering mot väggar som är så tunn att du döljer den med nya golvlisterna..ta bort trösklar o justera underkant dörrar samt ta hänsyn till trappor...
välj lämplig behandling av golvet med vax eller olja som ger lättskötta golv...för färg på golv går det att använda betongpigment...prata med leverantör av flytspacklet
välj lämplig behandling av golvet med vax eller olja som ger lättskötta golv...för färg på golv går det att använda betongpigment...prata med leverantör av flytspacklet
Vi har bestämt oss för enbart lägga golvvärme i badrummen.
Vad är bäst att göra där för att inte få upp höjden? Är det att köpa spårade spånskivor som de trycker in rören i och sen flytspackla på för att få ett fall?
Vad är bäst att göra där för att inte få upp höjden? Är det att köpa spårade spånskivor som de trycker in rören i och sen flytspackla på för att få ett fall?
Du kan inte ha spån i badrum det är vansinnigt ...tycker jag
vad är det för golv idag?
I badrum lägger du ett värmegolv med elvärme som du reglerar med programmerad termostat som inte bygger någon höjd alls eftersom kabeln ligger i klinkerfixet
vad är det för golv idag?
I badrum lägger du ett värmegolv med elvärme som du reglerar med programmerad termostat som inte bygger någon höjd alls eftersom kabeln ligger i klinkerfixet
Varför kan man inte ha spån i ett badrum? Idag är det spån och matta över det. Vi vill inte ha elvärme eftersom vi vill dra nytta av våran fjärrvärme.
Om man flytspacklar, sen lägger priemer, och Kaklar över borde det väl vara säkert och bli bra?
Om man flytspacklar, sen lägger priemer, och Kaklar över borde det väl vara säkert och bli bra?