Håller förnärvarande på att klura ut hur jag ska rikta upp ett gammalt trägolv som har sett sina bättre dar för att istället lägga laminat över det hela. Golvet lutar för rolighetens skull som ett tält med högsta punkten i mitten av rummet och en sluttning på 1,5 cm ut mot väggarna. Min första tanke var att försöka lägga masonit och sen succesivt spackla och bygga upp med mer masonit för att få hela rummet plant men nu har jag övergett den tanken lite för att istället bygga "åsar på befintligt golv ungefär som låga reglar och sen lägga spånskiva ovanpå. Problemet är dock att utmed dörrarna kommer ju golvet byggas upp nästan 5 cm!

1,5 cm högre regel
2,2 cm spånskiva
0,95 cm laminat

=4,65 cm!!! Blir jävligt jobbig tröskel att ta sig över mitt i natten...Ajj ajj ajj

Så hur kan jag få golvet att bygga mindre?

Tänkte först och främst slipa / elhyvla ner de högsta delarna i mitten av rummet 0,5 cm.

Tunnare spånskiva? Kan man göra en liknande konstruktion med tunnare än 22mm spånskiva? Kanske med cc 45 bjälkar under? Skulle plywood 15 cm funka?

Tillräckligt stabilt undergolv för flytspackel?

C Chronaus skrev:
Tänkte först och främst slipa / elhyvla ner de högsta delarna i mitten av rummet 0,5 cm.
Så hade jag också gjort!
Eventuellt förstärka mitten på golvreglarna med en skruvlimmad 22x95 brädelbit vid varje golvregel.

Men för att inte golvet skall växa så mycket på höjden har du väl tagit bort det gamla brädgolvet, som var 22 mm?
Då blir det ju bara <10 mm högre. Men laminatgolv brukar väl bara vara 6 - 7 mm tjocka?

J Jörgen Ö skrev:
Tillräckligt stabilt undergolv för flytspackel?
Njaaa..30 mm tjockt undergolv från 1920 men det är framför allt lite knirr på vissa ställen trots nya skruv i reglarna. Tror det blir svårt att få så stabilt som behövs. behöver ju ändå spackla tjockt i så fall och frågan är om golvet klarar den extra belastningen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så hade jag också gjort!
Eventuellt förstärka mitten på golvreglarna med en skruvlimmad 22x95 brädelbit vid varje golvregel.

Men för att inte golvet skall växa så mycket på höjden har du väl tagit bort det gamla brädgolvet, som var 22 mm?
Då blir det ju bara <10 mm högre. Men laminatgolv brukar väl bara vara 6 - 7 mm tjocka?
Näää ta bort undergolvet är ej ett alternativ av diverse anledningar.

C Chronaus skrev:
Njaaa..30 mm tjockt undergolv från 1920 men det är framför allt lite knirr på vissa ställen trots nya skruv i reglarna. Tror det blir svårt att få så stabilt som behövs. behöver ju ändå spackla tjockt i så fall och frågan är om golvet klarar den extra belastningen.
Hur många kvm är golvet?

Har fixat ungefär samma. Var ett gnisslande spånskivegolv med en ås i mitten för under den var en vägg och på sidorna hade det satt sig upp till 1.5 cm.

Först skruva all spån ner i reglarna var 20 cm.
Hyvla av lite av åsen med elhyvel.
Bygga upp lager på lager med lagom stora bitar masonit som limmas i underlaget.
Hyvla av kanterna på masoniten lite
Och ovanpå det ett lager golvgips som hellimmas i masoniten
Sen la jag ett vanlig parkettgolv, blev hur bra som helst.
Limmat med kakellim från Byggmax, hyfsat billigt, sitter som berget. Undergolv+masonit+golvgips blir som en enhet.

Men visst bygger även detta en del, jag fick dock precis plats, dock med höjning av en sockel och sågning av en dörr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.