Håller på att bryta upp golvet i det rum som ska bli badrum, tidigare var detta ett sovrum. Huset är byggt 1920-21 och golvreglarna har måtten 80 x 150 mm och ligger med ett cc mellan 55-60 cm. Har ju läst i åtskilliga trådar att man bör ha 45x220 som golvreglar... Men tjockleken måste väl spela in här med eller? Finns ingen möjlighet att byta ut de gamla eller fälla in 45 x 220 emellan pga uppvärm källare under med redan låg takhöjd och åtskilligt med rör och annat i källartaket. Och uppåt bygger ju alldeles för mycket... I ytterkanterna så ligger de reglarna uppe på muren som är ca 1 meter bred,det är bla här som badkaret hamnar. Spännvidden är ca 3 meter eftersom det är en bred källarmur under åt det hållet med.

Hur göra för att styva upp det mer? Skruvlimma plywood längs bjälkarna? Kortla och lägga in fler?

Vad säger ni som vet om detta?

Det håller säkert, men eftersom det är ett badrum och man eftersträvar ett så pass styvt golv som möjligt så kan du (åtminstone för den goda sömnens skull) förstärka de. Tjockleken på virket förbättrar styrkan i bjälken, men ger inte samma effekt vad gäller svaj. En smal hög regel ger mindre svaj än en bred låg.
Skruvlimma 45x145 på sidorna, det hade nog jag gjort.

Träguiden säger 45x170 med c24 eller 45x195 med c14. Jag skulle tro att dina grova bjälkar är ungefär lika starka.

Tack. Skruvlimmar jag så kan jag ju dessutom justera det lilla som det inte är rakt...

Det är ju så mycket runt badrummen så snart går det väl inte bygga badrum pga alla regler...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.