FlitigaLisa skrev:
Borde vara en "hatförening". Jag blir snart tokig på dessa filttassar... de sitter inte kvar på sin plats många veckor. Helt plötsligt sitter de på golvet, under fötterna eller på något annat ställe som de INTE ska vara på... Nu har jag förklarat krig mot dessa "tassa". Jag köpte tjock filt på Panduro, klippte cirklar och limmade dem på plats med kontaktlim efter rengöring med T-röd. Än så länge sitter de där de ska... 2 veckor sen jag gjorde detta så än är inte faran över!  ;)
Du ska köpa tassarna med "spikrör" som spikas fast under möblerna, sitter som berget! :)

Fungerar inte när man, som vi har köksstolar med ben av stål...

ClasseClas
Jesca_j skrev:
Du ska köpa tassarna med "spikrör" som spikas fast under möblerna, sitter som berget! :)
Sitter som berget yes, men luriga när filten är nedsliten. Då är det bara hårdplast kvar på tassarna = repor... :-/

Mycket imponerande! Är sugen på att prova själv men med valnöt i stället. Finns det att få tag på någonstans?

Det ser snyggt ut! Hur ofta räknar du med att behöva olja golvet? Två gånger om året? Det är ju vad man rekommenderar på möbler iaf...

Om ett halvår ska jag få låna en polermaskin av golvsliparn för att polera bort de små träfibrer som rest sej under dessa 6 månader. Sen oljar man kanske en gång varje år beroende på hur torra golven blir.

Jag är inte direkt orolig för underhållet - det är ju bara sovrum och hall på övervåningen där slitaget inte är det värsta - men visst har man åtagit sej ett ständigt underhåll av golven.

(Ektrappan är dock lackad två lager mattare lack. Där är jag inte alltför sugen att stå med polermaskin.)

Vi får fortsätta betala webhotellet för vår sajt i några år så lägger vi upp bilder när det är dags för underhåll :)

Fina mönster osv.
Men, hur lägger man parkett i klassisk stil? Jag skall utöka befintlig ekstavs parket ut i en liten hall där det i dag ligger vanligt brädgolv på reglar. Spikas varke stav till sin granne och hur fästes de sista bitarna vid vägg? Gärna steg för steg med bild-svar så att jag får det gjort riktigt ;).

/Mikael

Parkettstavar spikar man en-och-en. Om du ska utöka en befintlig parkett så skulle jag göra såhär:

Eftersom din gamla parkett och nya stavar med största sannolikhet har olika höjd och tjocklek på not och spont så bör du nog limma första raden nya stavar. Du lägger första biten med fjädern utåt och spikar med dyckertpistol i 45gradersvinkel, se bild:
IMG_4002.jpg

Sen fortsätter du bara och lägger nästa bit och spikar...
IMG_3619.jpg

Precis som du listat ut så blir det alltid lite krångligt vid väggen. där får man handspika de sista bitarna när inte spikpistolen kommer åt. Den absolut sista biten kan man spika rakt ner i golvet från ovansidan där golvlisten täcker hålet. Alternativt spikar du på stavens ovansida och försänker spiken. sen tar du slipdamm och trälim och fyller i hålet.

Hemmakatten
Inser ju att mannen i fråga redan är uppblåst som en ballong av allt beröm. ;) Och det gör du rätt i Fasting! ;D Därför gör det ju inget att jag sällar mig till de som applåderar till ett helt magnifikt golv!!

Ser nu fram emot invigningspartyt. Festklädd med stilettklackar lär väl vara förbjudet, så du får väl köra med lite "laid back" 70-talspartystil, mjuka skjortor och strumplästen och så...... ;D

Vad jag kan se så har du inga förborrade hål för spik, är det inte lätt att hård ek spricker när man går loss med spikpistolen?
Själv har jag köpt begangnad ekparkett med två förborrade hål i varje "pinne", gissar att det är svårt att träffa hålen med spikadollen....
Samtidigt som jag är rädd att den spricker om jag sätter spiken brevid hålen.
Är nu inne på att handspika alla 114m2...
Hjälp!!!!

Jag la också mitt golv med begagnad ekparkett. Detta gick fint men var mycket jobb. Det blir inga sprickor så länge du inte skjuter så nära kanten på staven förutsatt att du inte har väldigt kraftiga dyckert.

Vad skall du använda för "ammunition"?

Själv använde jag mig av en väldigt tunn dyckert som var ca 40mm lång, om jag inte minns fel, och jag spikade tre i varje stav. Underlaget var ett lager masonit (med skrovliga sidan uppåt som tur var) och sedan ett gammalt grangolv.

Vad har du för något att spika i under?

Jag använde också 40mm "tunn" dyckert som jag sköt in med spikpistol. Funkade utmärkt. Inte en spricka! Jag sköt minst tre spikar per bräda snett uppifrån.

Det är viktigt med ett stabilt undergolv i trä. Jag har ett plangolv som var cirka 3 cm tjockt. Om man inte har plangolv, bode det funka att lägga tjocka plywood-skivor som undergolv.

good luck!  

Fred, jag tror inte att dina hål är förborrade.
Jag har plockat loss en gammal parkett och det är helt enkelt de hål där spikarna satt när den var fastspikad.

;) pinebar

Jag tycker inte heller att förborrade hål låter jättesannolikt. Möjligtvis kanske den som la golvet första gången ha borrat hålen på eget bevåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.