Godkväll,

Idag skulle vi haft en nyslipad och lackad holländsk parkett i vardagsrummet, men nu hände det oförutsedda. När golvsliparen precis skulle gå på andra rundan drog han upp flisor från golvet och det visade sig att ett större parti runtom hela golvet var rejält nedslitet. Samtidigt har delar av golvet goda mått, plus 5 mm, men ja nu står vi här. Antingen borde jag eller golvsliparen sett detta komma, men blev uppriktigt förvånad med den historik vi hade om golvet. Sånt är det iaf.

Har haft ytterligare en golvslipare här idag som gett sin syn på det, och han var något mer positiv till att det kan gå, alltså att man bara går på ytterligare en gång med ett fint papper och sen lackar. Att byta ut stavar osv kommer förmodligen bli en alltför dyr historia och resultatet blir inte optimalt enligt honom. Men det finns ju risker med detta. Så nu är både jag och sambon inne på att vi ska lägga nytt golv ovanpå, och jag tänkte göra det själv för att hålla nere kostnaderna.

Har därför några frågor:

1. Runtom i v-rummet längs med väggarna och 2 dm ut är det lite kälkbacke, eventuellt pga att golvet ligger på sand. I övrigt är golvet plant. Kan jag lägga ut grålumpapp innan foamen för att jämna ut nivåskillnaderna något? Ge mig gärna tips.

2. Som på bilden tänker jag byta ut trösklarna i samband med detta. Tar gärna emot tips här med på hur ni hade gjort det. Vill om möjligt undvika att byta karmarna

Skickar gärna fler bilder om det behövs, och tack på förhand.

• Tröskel och golvöppning vid en dörröppning med rum i bakgrunden och detaljer av omålat och målat trä vid tröskelkanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor är nivåskilnaden om du lägger ut en rätskiva på golvet?

T trojlee skrev:
Hur stor är nivåskilnaden om du lägger ut en rätskiva
På värsta stället är det 9 mm från vägg. Lägger du rätskivan 2 dm från väggen är det plant eller 2-3 mm

BirgitS
Du får jämföra med de mått som står i golvens läggningsinstruktioner, det brukar finnas både om höjdskillnader på kort avstånd och på längre avstånd.

Lumppapp (1 mm tjock) fungerar bra som utjämning för 1-3 mm. Behöver man mer kan man använda tunn masonitskiva.

BirgitS BirgitS skrev:
Du får jämföra med de mått som står i golvens läggningsinstruktioner, det brukar finnas både om höjdskillnader på kort avstånd och på längre avstånd.

Lumppapp (1 mm tjock) fungerar bra som utjämning för 1-3 mm. Behöver man mer kan man använda tunn masonitskiva.
Tack för tipset med masonitskiva, tror det blir den lösningen. Läste något om att man kan fukta skivan innan, är detta för att kunna trycka till och försöka forma skivan med backen på golvet? Antar att jag annars riskerar att märka av höjdskillnaden av skivan?

BirgitS
Du får nog testa om masonitskivan ligger stadigt utan svikt innan du bestämmer om den ska fuktas och formas. Svårt att veta i förväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.