Nu har jag förvisso inte någon erfarenhet av betonggolv.
Men när vi renoverade huset rev jag ut en gammal nålfiltsmatta i ett rum som var limmad över hela ytan. Undergolvet var träplankor. Kvar på golvet satt ett rutnät av lim- och gummirester. Såfort mattan kommit bort luktade det skarpt av limmet. Jag skrapade bort de mesta resterna, och sedan slipades golvet av en golvslipare två eller tre omgångar. Efter det lackades golvet två eller tre lager.
Jag trodde att lukten skulle försvinna efter denna behandling, men icke!
I början var den så skarp att jag ibland fick huvudvärk, och jag var beredd att slipa, lacka, måla, riva ut och byta golv helt eller vad som helst för att bli av med lukten. Givetvis gjorde jag inte det eftersom det fanns tusen andra saker som var viktigare.
För att komma till saken så avtog lukten efter hand, men det tog tid. Nu, ca sex månader efter känner jag inget längre. Men det tog tid. Förhoppningsvis är det samma för dig.
Lycka till!

E Enber skrev:
Tack för era råd och erfarenheter! Golvet är ännu inte lagt, men jag upplever att ni har hjälpt mig med att formulera en plan.

Jag har funderat och läst, och tror att jag kanske förstår vad som har hänt i mitt sovrum. En möjlig anledning till att lukten verkar minska så långsamt skulle kunna vara att jag tidigare försökte vara noggrann med att hålla rent för att inte damma i den övriga lägenheten både när jag tog ut golvmattan och när jag slipade golvet. Eftersom jag skurade golvet så tillförde jag fukt som tog med sig limmet långt ned i betongen (upp till 90 mm enligt nån avhandling jag bara förstod delar av). Min slipning tog bort det mesta limmet, men inte det som vandrat nedåt. Detta verkar nu (om jag förstod avhandlingen jag läste rätt) pysa ut långsamt och ger en svag lukt trots att det nu har gått en dryg vecka sedan vi städade bort det sista dammet.

Min plan är att fortsätta vädra under tiden som vi är bortresta över julen för att bli av med så mycket lukt ur betongen som möjligt, och sedan lägger jag en åldersbeständig plast så tätt som möjligt och därefter golvet. Hoppas att det ska göra susen...
Hur har det gått?

Det slutade med att jag slipade bort allt med vinkelslip med en diamantklinga på. Löste lukten, men i efterhand känns det som att det kanske var onödigt, men vet ej. Ta asbestprov innan!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.