Håller på och ska renovera ett av våra rum. Under laminatgolvet som vi rev upp låg en tjusig 70 tals plastmatta som vi inte riktigt tyckte passade in. Dessutom luktade den riktigt illa. Så vi slet bort den och har nu en massa limrester kvar på golvet som luktar som mattan. Har provat diverse metoder att ta bort limmet som sitter riktigt hårt. Har beslutat att hyra en betongslip och göra det enkelt för oss. Under tiden jag googlade på detta så fann jag att lim kan innehålla asbest. Men tolkar det som att det bara är svartlim som har detta. Detta är grått. Huset är byggt -77. Vad tror ni bättre vetande om detta? Finns det risk för att det är asbest i limmet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
På 70-talet användes ju flytspackel med kasein, värre konsekvenser än asbest bundet i klister.
Hittade detta på nätet: Därför förbjöds asbest 1976 och totalförbjöds 1982 men det kan fortfarande finnas i ditt hus om det är byggt innan 1977.
Vad som är skillnad mellan förbjöds och totalförbjöds vet jag inte men du verkar vara på rätt sida om 1976.
Vad som är skillnad mellan förbjöds och totalförbjöds vet jag inte men du verkar vara på rätt sida om 1976.
Jag skulle nog inte oroa mig för om det är asbest eller inte. Asbest är farligt för dem som arbetar med det dagligen därav förbudet. Det finns fortfarande kvar asbest lite här och var och så länge det får ligga är det nog säkert.
Vi hade också nåt mysko lim under en gammal heltäckningmatta i vårt 70-talshus.
Mitt förslag är att du köper en hink vävlim på Biltema á 100kr och rollar över. Då har du iaf bundit in ev. asbest och förhoppningvis kapslat in ev. lukt. Så gjorde jag hos oss för några år sedan och la ny heltäckningmatta över. Funkat fint.
Vi hade också nåt mysko lim under en gammal heltäckningmatta i vårt 70-talshus.
Mitt förslag är att du köper en hink vävlim på Biltema á 100kr och rollar över. Då har du iaf bundit in ev. asbest och förhoppningvis kapslat in ev. lukt. Så gjorde jag hos oss för några år sedan och la ny heltäckningmatta över. Funkat fint.
Klicka här för att svara