2 087 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Golvkonstruktion i källare?
Jag har en källare utan golvvärme.
I ett framtida förråd ska jag nu piffa till golvet.
Bygghöjden är extremt viktig.
Funkar detta?
Befintlig betongplatta, platon, 2 cm eps-frigolit, 7 mm laminatgolv?
Måste jag köra xps-isolering istället? Måste jag ha 14 mm golv istället? Bör jag skippa isoleringen för att vinna bygghöjd?
Vad tycker ni?
I ett framtida förråd ska jag nu piffa till golvet.
Bygghöjden är extremt viktig.
Funkar detta?
Befintlig betongplatta, platon, 2 cm eps-frigolit, 7 mm laminatgolv?
Måste jag köra xps-isolering istället? Måste jag ha 14 mm golv istället? Bör jag skippa isoleringen för att vinna bygghöjd?
Vad tycker ni?
Glöm att du kan lägga s80 cellplast och sen laminat på det, du behöver nog runt S200 eller uppåt för att få det att fungera.
Jag hade lagt cellplast S200 -S300 typ, direkt på betongen (rent och fin skall den vara, absolut inte inte någon organisk fukt. Lägg på en ålderbeständig plast 0,2mm. Golv på det sen. Laminatgolv är rätt kalla i sig, om du känner att du har råd så köp det billigaste trägolvet du kan komma över, typ Byggmax eller liknande.
Jag hade lagt cellplast S200 -S300 typ, direkt på betongen (rent och fin skall den vara, absolut inte inte någon organisk fukt. Lägg på en ålderbeständig plast 0,2mm. Golv på det sen. Laminatgolv är rätt kalla i sig, om du känner att du har råd så köp det billigaste trägolvet du kan komma över, typ Byggmax eller liknande.
Jag har lagt Platonmatta med 14 mm massivträ ovanpå i ett källarsovrum. Hade för dåligt med takhöjd för att lägga isolering också. Det känns inte kallt att gå på. Laminatgolvet vi har i köket känns mycket kallare. Välj massivträ! Skippa isoleringen, det kan väl inte vara så viktigt med isolering i ett förråd.
Jag kanske uttryckte mig lite fel ang förråd.
Det ska vara ett utrymme med mycket förvaring, men vi vill kunna utnyttja det som ett vanligt rum.
Vi vill gärna att hela rummet går att värma upp.
Laminat känns ju kallare än trä. Men laminat är ju tåligare både gällande slitage och fukt.
Vad tror ni om 20 mm XPSisolering då? Ingen som gillar det?
Det ska vara ett utrymme med mycket förvaring, men vi vill kunna utnyttja det som ett vanligt rum.
Vi vill gärna att hela rummet går att värma upp.
Laminat känns ju kallare än trä. Men laminat är ju tåligare både gällande slitage och fukt.
Vad tror ni om 20 mm XPSisolering då? Ingen som gillar det?
Klicka här för att svara