Hej på er. Jag håller på att förbereda ett tidigare sovrum till badrum. Ett problem är befintligt golvbjälklag med tanke på vår önskan om klinkers.

Förutsättningarna nu är golvreglar 45x195 cc60 uppläggningsavstånd 3000 limskruvad golvspånskiva 22mm.

Min tanke och fråga till er är om en förstärkning bestående av golvgips + armeringsnät och spackling kan vara nog för att förhindra framtida krackeleringar i badrumsgolvets kakel och fog?

Tacksam för era tankar och synpunkter.

Vänligen
/Tobias Gren

• Gilla
LJC
  • Laddar…
In med bjälkar mellan dom befintliga. Enklast och bäst!

• Gilla
TobiasGren och 1 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
In med bjälkar mellan dom befintliga. Enklast och bäst!
Enklast vet jag ju inte men jag kan hålla med om att det kanske är bäst som du säger... jag skulle vilja räkna på det hela, dvs. Förstärkningskonstruktionen med golvgips och armering utifrån nuvarande bjälklag... Om jag kan spara mig >10 timmar arbete så gör jag gärna det.

Riva upp befintligt golv 8 timmar.
Regla upp + nytt spångolv 8 timmar.

Jag undrar just vad skillnaden blir mellan 220 och 190 tegel för det är just denna enda avvikelse från GVK... dessa 30 mm borde kunna uppvägas med tidigare nämnda dubbelförstärkning, dvs. Golvgips + armering och gjutning...

• Gilla
andost
  • Laddar…
Riva upp måste du väl ändå göra eller skippar du Golvbrunn och avlopp med ?

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Riva upp måste du väl ändå göra eller skippar du Golvbrunn och avlopp med ?
Golvbrunnar skippar jag inte om jag inte behöver bryta upp allt så är tanken att jag tar upp hål och reglar up kring respektive brunn och monterar purusplatta utmed de nya reglarna.

Okej

• Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bara kort skriva att jag tillslut valde att riva upp allt golv och regla cc30 rakt över. Därpå golvgips, armering och flytspackell. Det blir garanterat hållbart

• Gilla
ja73
  • Laddar…
Låter förnuftigt! Och korrekt inte minst! Bra jobbat!

• Gilla
TobiasGren och 1 till
  • Laddar…
Golvgipset var ju lite onödigt, och direkt fel i regler som gällde till för några år sedan, nu tror jag att det åter är tillåtet, men som sagt onödigt. Flytspackel med armering i lämplig tjocklek på spånskivan är bra nog, och därmed får man inte in mögelkänslig kartong, som finns på gipsskivorna.

Hur monterades golvgipset, vilket lim?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Golvgipset var ju lite onödigt, och direkt fel i regler som gällde till för några år sedan, nu tror jag att det åter är tillåtet, men som sagt onödigt. Flytspackel med armering i lämplig tjocklek på spånskivan är bra nog, och därmed får man inte in mögelkänslig kartong, som finns på gipsskivorna.

Hur monterades golvgipset, vilket lim?
Golvgips främst för att bygga upp. Gips är bra mycket billigare än flytspackel

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Och har man mögel från fukt i pappen så har man större problem.

T TobiasGren skrev:
Golvgips främst för att bygga upp. Gips är bra mycket billigare än flytspackel
Då låter det som du kan ha använt fel lim. De lim som är godkända kostar nästan lika mycket som 10 - 15 mm flytspackel. Iofs., några pr sedan jag kollade.

Z zsimpey skrev:
Och har man mögel från fukt i pappen så har man större problem.
Det är inte säkert. Tidigare var som sagt alla former av kartongklädd gips "förbjudet" i våtrumskonstruktioner.

Skälet var att man kan ha ett mindre fel på tätskiktet (vilket ju syns tydligt i de provningar av tätskikt som utförts... Var det 14 av 17 testade tätskikt som läcker??), utan att det läcker så mycket vatten att det blir en märkbar vattenskada. En liten läcka kan läcka ut några milliliter vatten varje gång du duschar, som absorberas av byggmaterialen, och dunstar bort i lagom takt, det kan läcka på det viset i 20 - 30 år utan problem.

MEN träffar de där milliliterna på kartong, då börjar det växa svartmögel inom någon timme, och du kommer efter ganska kort tid att ha en tydlig mögelskada.

Detta kommer inte att hända i de flesta badrum, för de är täta, men bygger man 1000 badrum så kommer det att finnas missar i ganska många av dem. Har man då en kartongfri konstruktion så kommer betydligt fler av de här missarna att passera utan problem.

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Absolut. Men hävdar ändå att problemet inte är kartongen utan det otäta tätskiktet. Sen om man gör fel och lämnar efter sig otäta badrum ska man nog göra annat.

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Om tätskiktet inte är utfört på rätt sätt så är det väl klart som sjutton att det blir mögelpåväxt, detta oavsett om mögelpåväxten sker på nämnda golvgipspapp eller om fukten fortsätter, som är troligt), ner till golvspånet...

Jag förstår inte resonemanget?

Ang. Kostnad på lim. Jag valde Ardex. Kostnad 15kr kvm något jag inte kan anse vara dyrt.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.