32 496 läst ·
18 svar
32k läst
18 svar
Golvgips eller flyt vid vattenburen golvvärme och klinker?
Hej.
Ska renoverna golven i nästan hela undervåningen i villan, hall, duschrummet, matplats och kök.
I samband med renoveringen skall jag passa på och lägga vattenburen golvvärme.
Golvspånen skall bytas ut mot spårade för bygghöjdens skull.
Vad är bäst att lägga som underlag för klinkerna?
Golvgips? I duschrummet blir det givetsvis flytspackel och jag inbillar mig att det blir bättre "effekt" på golvvärmen med flytspackel på övriga ytor också.
Vad tror mi?
Ska renoverna golven i nästan hela undervåningen i villan, hall, duschrummet, matplats och kök.
I samband med renoveringen skall jag passa på och lägga vattenburen golvvärme.
Golvspånen skall bytas ut mot spårade för bygghöjdens skull.
Vad är bäst att lägga som underlag för klinkerna?
Golvgips? I duschrummet blir det givetsvis flytspackel och jag inbillar mig att det blir bättre "effekt" på golvvärmen med flytspackel på övriga ytor också.
Vad tror mi?
Ok, rättar mig själv här, men kolla upp noggrant att det flytspackel du ska använda är godkännt för spån. Prima ordentligt innan.johanfl skrev:
Kan inte tänka mig att det spelar någon roll faktiskt, om du har likvärdig tjocklek.johanfl skrev:
Jorå, vi kan enas att det går att flytspackla direkt på spångolv, givetvis primat innan.
Men åter till min undran:
Blir det bättre värmeeffekt, känsla om man gjuter in slingorna i flytspackel kontra använder golvgips istället?
Men åter till min undran:
Blir det bättre värmeeffekt, känsla om man gjuter in slingorna i flytspackel kontra använder golvgips istället?
Det blir helt ok värmekänsla med att gjuta in, har själv gjort så på ca 30 m2.
Men blir osäker på hur du tänkt, skall du lägga vanlig spån överallt och flyta in värmeslingor, eller pratar vi bara badrummet?
Men blir osäker på hur du tänkt, skall du lägga vanlig spån överallt och flyta in värmeslingor, eller pratar vi bara badrummet?
Badrummet flyter jag förstås, och jag lägger spårade golvspån istället för de gamla vanliga spånen överallt.Det är ju dåi de övriga utrymmerna, hallen, kök och matplats som jag kan välja att antingen flyta eller gipsa. Jag inbillar mig att värmen har lättare att fördela sig när slingorna är ingjutna i flytspackel som sen blir homogent med fix och klinker, istället för gips.
Nu har du nog kommit på 10000 kronorsfrågan.johanfl skrev:
Jag är beredd att hålla med dig om det skulla vara så att du gjutit in hela rören i flytet, men nu är det ju så att de ligger nedsänkta i spån. Därför blir jag lite tveksam om det spelar någon roll. En sak man skulle kunna kolla dock är vad värmelednings-koefficenterna är för de båda materialen.
Man lägger värmefödelningsplåtar i de spårade skivorna och rtycker fast slangen i dessa.
Sen flytspacklar man. Om man använder gips så blir det väl ett litet mellanrum mellan gipset och plåtarna eftersom gipset ligger på skruvskallarna 0på dom skruvar man skruvar plåten med?
Sen flytspacklar man. Om man använder gips så blir det väl ett litet mellanrum mellan gipset och plåtarna eftersom gipset ligger på skruvskallarna 0på dom skruvar man skruvar plåten med?
Om skallarna sticker upp och det är tätt skruvat har du en poäng förstås. Hur mycket sticker de upp? Går det inte att köra en försänkare i plåten innan du skruvar, så att hålet blir lite större, eller är plåten för tunn?johanfl skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Är det bara för värmeledningsförmågan så spelar det ingen roll, det blir varmt och gott ändå anser jag.
Det som kan skilja är hur snabbt man kan reglera värmen, kan inte tänka mig att det skiljer något nämnvärt och ett rätt inställt system krävs det knappt innegivare.
Min golvvärme gick igång igår och både parkett och klinker är varma idag, och då ligger parketten på golvspån med slangen under. Så jag tycker det inte är någon praktisk skillnad.
Det som avgör är det rent praktiska anser jag, vad kostar det, arbetsinstats m.m, och med tanke på skruvskallarna så kanske inte fixet/limmet till gipsskivorna tar upp skillnaden.
Jag häftade mina plåtar så drabbades inte av problemet med skruvskallar. Röstar på att flyta, det går ganska fort även om det är dyrt, se bara till att golvet är 100% tätt. Du slipper också risken att skruva i ett rör medan du fixerar gipsen under limningen (nu vet jag inte om man behöver skruva gipsen temporärt, har för mig det)
Det som kan skilja är hur snabbt man kan reglera värmen, kan inte tänka mig att det skiljer något nämnvärt och ett rätt inställt system krävs det knappt innegivare.
Min golvvärme gick igång igår och både parkett och klinker är varma idag, och då ligger parketten på golvspån med slangen under. Så jag tycker det inte är någon praktisk skillnad.
Det som avgör är det rent praktiska anser jag, vad kostar det, arbetsinstats m.m, och med tanke på skruvskallarna så kanske inte fixet/limmet till gipsskivorna tar upp skillnaden.
Jag häftade mina plåtar så drabbades inte av problemet med skruvskallar. Röstar på att flyta, det går ganska fort även om det är dyrt, se bara till att golvet är 100% tätt. Du slipper också risken att skruva i ett rör medan du fixerar gipsen under limningen (nu vet jag inte om man behöver skruva gipsen temporärt, har för mig det)