Hej!

Min man har byggt ett badrum i ett tidigare sovrum i vår gamla sekelskiftesvilla i trä. Han började med att bygga upp det gamla trägolvet med plankor för att få plats till vattenledningarna. Så moterade han spånskivor som han täckte med Litex plattor och så flytande membran över och därefter mosaik. Vi har duschkabin så på väggarna är det endast gipsplattor med flytande membran som går upp ca en decimeter på väggarna. Golvbrunnen skruvade han fast i spånskivorna och vidare ned i träplankorna.

Nu har jag märkt att jag hör ljudet från träplankorna som till viss del rör sig när jag går på vissa delar av badrumsgolvet. Kan detta tex ha effekt för hur tätt det är runt golvbrunnen??

Mvh
Marie Louise

Tja...om jag hade "hört" något i golvet som rörde sig och dessutom hade byggt en egen konstruktion som avvek från gällande branchregler skulle jag vara ganska orolig. Har ni spruckna fogar någonstans? Runt brunnen, är tätskiktet samt manchetten direkt lagda på spånskivor och sen fix på detta?

Mosaiken som ligger på golvet har sprickor i sig på många ställen, det kan krasa till ibland när man går på det. Vet inte om det har med underlaget eller om det är själva mosaiken som inte är bra (?). Sen är det visa fogar som spruckit lite ja.

Jag är inte helt insatt i hur han satte fast golvbrunnen, men om golvet bevisligen rör på sig så kan ju bara det väl göra att det kan spridas fukt från golvbrunnen till träverket under badrummet?

Min man blir väldigt arg och irriterad när jag tar upp det här badrummet med honom ; ) Men jag har ingen lust att vänta på att det eventuellt händer nåt, det här bör väl göras om av fackman med betonggjutning så att golvet blir 'stadigt'?

Utan att veta hur bjälklaget ser ut, det är mycket viktigt att det har rätt bärighet och framförallt styvhet, så är det bara att riva upp alltihop och göra om från golvspånet, om det nu är 22mm samt skruvlimmat (när jag läste din text igen så verkar den ju inte vara det, du hör ju saker som rör på sig...)...Ovan på detta ska det pimas samt spacklas enligt tillverkarens anvisningar,12mm på tunnaste stället vid golvbrunnen, och tätskikt på detta. Golvbrunnen skall alltså fästas i bjälklaget och fallet ska spacklas. Eftersom golvet verkar röra på sig, och det rejält, så är ju antagligen tätskiktet under mosaiken förstörd med...

...eller så har man duschkabin, hoppas att allt vatten alltid tar sin väg genom golvbrunnen och struntar i att ev framtida vattenskador kommer att ignoreras av alla försäkringsbolag. Hur det juridiskt kan gå vid ev husförsäljning vet jag inte...

Redigerat:
Tror tyvärr att det bara är att dömma ut hela konstruktionen. Det är bara att vänta tills vattenskadan blir stor om den inte redan är det.

För att keramik skall fungera kräver de ytterst stabilt underlag det är grundregel nummer ett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.