6 003 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Golvet lutar i nybyggd villa.
Vi har golvvärme i hela huset det stämmer.V vectrex skrev:Förutsatt att de använt riktig underlagsfoam så skall inte detta kunna hända om golvet under är plant.
Jag antar att ni också har golvvärme, då är det sista man vill att isolera mot golvet, man vill ju att värmen från plattan skall gå igenom och värma upp parketten. Foamen används normalt för att få bort den hårda känslan som betongen ger, jag hade nöjt mig med lumppapp.
Jag förstår inte att en etablerad husleverantör gör så här det är väl ingen hemlighet det ni berättar?
Detta får mig mer orolig för jag är tveksam till att alla golv som läggs hos köpare hos detta husbolag upplevt samma problem då hade man ju bytt metod?
Det har gått ungefär 7 månader.R RoBo skrev:
Var i kontakt med försäkringsbolaget och berättade om problemet. Ville dock försöka lösa det på ett sjysst sätt och kontaktade därför snickaren först för att höra vad det kan handla om. Hans svar var inte vad jag ville höra och öppnade därför en tråd här för tips innan jag meddelar försäkringsbolaget,
Jag tror att det mest troliga är att de försökt jämna ut ojämnheter genom att använda flera lager underlagsfoam på vissa ställen. Ett plant undergolv med ett lager underlagsfoam (gjord för ändamålet) så händer inte detta.
V vectrex skrev:
Så om golvet inte rört sig på andra ställen där det är tunga möbler så kan det vara så att dem jämnat till golvet med extra foam på dem ställen jag berättat om.
Och om det lutar på alla ställen där det står möbler så måste det vara ett annat problem? för tjock isolering? för plattan är förhoppningsvis inte ojämn under hela huset,...
Besiktningsmannen kommer från den försäkringen vi har.R RoBo skrev:
Vi har nybyggnadsförsäkring via detta bolaget så vet inte hur det funkar riktigt.
Men jag sa försöka ringa besiktningsmannen och se vad jag ska göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det finns normer för hur stora ojämnheter som anses OK. Har för mig att 4 - 5mm ligger inom det tillåtna. på en mätsträcka på typ 2m. Men det finns fler gränser beroende på hur lång mätsträcka man tittar på.
Liten uppdatering:
Golvet trycks ner på alla ställen där det står något. typ soffa, garderob, tv-bänk, byrå etc.
Det är alltså isoleringsfoam på 3-4 mm sägs det. dessutom är då parketten "mjuk" och bidrar till ytterligare en millimeter?
Detta är normalt enligt ansvariga.
Där det står tyngre saker är det självklart mer nertryckt och det bildas en lutning på cirka en meter. Golvet som ligger tar ju stryk då skarvarna trycks uppåt på vissa ställen i lutningen om ni förstår hur jag menar.
Enligt mig är det väldigt tydlig lutning då man känner att det gungar till framför garderoberna dessutom blir det som en "kant" där lutningen slutar.
Jag är rädd för att golvet med tiden tar stryk och kommer slitas hårdare än vanligt.
Det handlar alltså inte om ett fåtal ställen i huset där man då kanske har kompenserat för dålig platta (om nu inte hela plattan är dålig vilken man verkligen inte får hoppas...
Jag har några frågor kring detta:
Är detta problemet vanligt? Ni som nyligen har flyttat in i hus upplever ni att tunga saker trycker ner golvet? om än lite?
Jag kanske är känslig och bara tanken av att det är normalt hade kanske lättat min irritation.
Lutningen är inte extrem men man känner det när man går bredvid möblerna.
Min känsla är att det är tydligare nu när golvvärmen är på max än på sommaren när den var avstängd. Golvet känns "mjukare" nu och stummare med värmen avstängd, vad kan det bero på?
Vi provade att flytta en möbel i går kväll för att se om det "reser sig igen" på morgonen hade det gått tillbaka lite i alla fall men ytan runtomkring var klart nedtryckt. Detta betyder alltså att om vi i framtiden flyttar en tung möbel kommer det vara nedtryckt runt om. Eller hur många dagar tror ni det kan ta för golvet att stabilisera sig igen?
Ber om ursäkt för flummigt inlägg men som amatör har jag många frågor.
Tack på förhand.
Golvet trycks ner på alla ställen där det står något. typ soffa, garderob, tv-bänk, byrå etc.
Det är alltså isoleringsfoam på 3-4 mm sägs det. dessutom är då parketten "mjuk" och bidrar till ytterligare en millimeter?
Detta är normalt enligt ansvariga.
Där det står tyngre saker är det självklart mer nertryckt och det bildas en lutning på cirka en meter. Golvet som ligger tar ju stryk då skarvarna trycks uppåt på vissa ställen i lutningen om ni förstår hur jag menar.
Enligt mig är det väldigt tydlig lutning då man känner att det gungar till framför garderoberna dessutom blir det som en "kant" där lutningen slutar.
Jag är rädd för att golvet med tiden tar stryk och kommer slitas hårdare än vanligt.
Det handlar alltså inte om ett fåtal ställen i huset där man då kanske har kompenserat för dålig platta (om nu inte hela plattan är dålig vilken man verkligen inte får hoppas...
Jag har några frågor kring detta:
Är detta problemet vanligt? Ni som nyligen har flyttat in i hus upplever ni att tunga saker trycker ner golvet? om än lite?
Jag kanske är känslig och bara tanken av att det är normalt hade kanske lättat min irritation.
Lutningen är inte extrem men man känner det när man går bredvid möblerna.
Min känsla är att det är tydligare nu när golvvärmen är på max än på sommaren när den var avstängd. Golvet känns "mjukare" nu och stummare med värmen avstängd, vad kan det bero på?
Vi provade att flytta en möbel i går kväll för att se om det "reser sig igen" på morgonen hade det gått tillbaka lite i alla fall men ytan runtomkring var klart nedtryckt. Detta betyder alltså att om vi i framtiden flyttar en tung möbel kommer det vara nedtryckt runt om. Eller hur många dagar tror ni det kan ta för golvet att stabilisera sig igen?
Ber om ursäkt för flummigt inlägg men som amatör har jag många frågor.
Tack på förhand.
Varför tror du att ett etablerat husföretag använder sig av den här metoden då alla deras enplanshus har golvvärme om metoden inte är bra? Finns det något försvar från deras sida varför man gör såhär?Anna_H skrev:
Jag hade liknande problem, la nytt golv i köket med reflektorskiva mot golvspånet för jag tänkte ha golvvärme. Nu blev de ingen golvvärme som tur va för mitt golv var för mjukt för denna skivan, kyl frys och diskmaskin sjönk ned ca 4mm ned i golvet.
Fick riva ut golvet och lägga grålumpapp istället.
Jag har Pergo vinylklick golv.
Fick riva ut golvet och lägga grålumpapp istället.
Jag har Pergo vinylklick golv.
Tråkigt att höra...Q jope84 skrev:Jag hade liknande problem, la nytt golv i köket med reflektorskiva mot golvspånet för jag tänkte ha golvvärme. Nu blev de ingen golvvärme som tur va för mitt golv var för mjukt för denna skivan, kyl frys och diskmaskin sjönk ned ca 4mm ned i golvet.
Fick riva ut golvet och lägga grålumpapp istället.
Jag har Pergo vinylklick golv.
Jag är bara förvånad och minst sagt chockad att man 2018 bygger ett helt nytt hus lägger nytt golv och att det då är normalt enligt ansvariga att möbler man har gör att golvet lutar. Absurt enligt mig.
Nu var detta inte i ett nytt hus utan som jag håller på och renoverar. Men om du Också har spånskiveundergolv så kan de va samma uppbyggnad. Reflektorskiva är för att isolera nedåt. Som tur gick endast en golvskiva sönder när jag plockade upp de , så fick endast en merkostnad på 100kr för lumppappen.A Alex81 skrev:
