Lång historia kort, vi har haft en vattenläcka i väggen som gjort att vatten har runnit ner och hamnat under vårt golv (massivt träplank, ca 2 cm tjockt) som rest sig. Försäkringsbolagets besiktningsman krävde att golvet bröts upp på ett ställe och sedan var man tvungen att slipa om allt golv (vi skall själva beskosta de två rummen som försäkringsbolaget inte ville ersätta då vi har flytande läggning utan trösklar). Företaget som var här valde inte bets utifrån min instruktion (samma som vi hade tidigare) utan valde en "snarlik". De hade missat att när man "vattenpoppar" golvet så blir betsen mörkare, i det här fallet blev golvet kolsvart enligt den uppgift vi fick till oss och man fick därför slipa inte bara en gång men två gånger (det här har vi så klart inte godkänt). Vi tvingades välja en bets som inte alls var som den vi hade (i annat fall hade vi varit hemlösa då vi inte kunde bo hur länge som helst på hotell) men den har vi godkänt (men då väldigt motvilligt- vi känner inte vi kan ha någon sumpunkt på detta). Men nu är det "ljusa" ränder där man inte slipat bort all tidigare bets, trät där man lagt nytt plank sitter inte fast riktigt men det allra värsta är att man har slipa ojämnt; vi har en stenskiva vid vår öppna spis och den sticker upp ca 5 mm, det är även "glapp" mellan golvlister och golv på ca 5 mm och det är inte heller helt bra vid våra radiatorer (som är nedsänkta i golvet). Företaget som utförde arbetet och vi är överens om att jobbet inte blivit bra och vi har muntligen fått till oss att de kan göra om.

För att slipa av mörk bets, klarar man att slippa minimalt (kanske 1 mm)? Eftersom att man slipat för mycket är ett av våra största problem så känns det ju inte direkt frestande att låta dem slipa ännu mer men golvet är riktigt fult som det är. Jag gissar att man inte kan kräva dem på ett nytt golv (hade kunnat tänka oss någon slags parkett i samma tjocklek - vårt golv kostar över 3000 sek/m2 om jag kommer ihåg rätt så det är oerhört tråkigt att ha hamnat i en sådan här situation med förstört golv).

Företaget hävdar att de inte alls slipat så mycket som ca 5 mm men vi har ju bilder på hur det såg ut innan och det var absolut inte så som det är nu. Det är dock inte så illa överallt, på vissa ställen är det rätt ok med listerna så man måste ha slipat ojämnt (det ser vi ju vid vår öppna spis då det är "ok" på en sida, men hemskt på den andra och så var det absolut inte innan).

Kan man kräva dem på att åtgärda lister samt stengolv så att det kommer i nivå?

Tar tacksamt emot input. Vi behöver dock inte spekulera i om golvet behöver göras om eller inte för där har ju företaget redan sagt att de gjort fel så det jag är ute efter är att få tips på hur vi löser detta på bästa sätt.

BILDER!!

Violina Violina skrev:
BILDER!!
Vi har konstaterat att det är dåligt utfört ocher överens om att golvet skall åtgärdas så jag valde därför att inte lägga upp bilder på de fula ljusa ”fläckarna” (finns i en annan tråd jag startat om du är nyfiken). Det jag undrar nu är främst om det går att åtgärda utan att slipa bort väldigt mycket mer för då blir det ju ännu värre än vad det är idag.

Omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut

Violina Violina skrev:
Omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut
Jag är ju ute efter att veta hur mycket man brukar slipa (mm) när man skall betsa om ett golv, t.ex. i annan färg.

Tills betsen är borta, hur djupt den har tagit sig är väl individuellt från golv till golv och beror nog mycket på träslag och hur många gånger det har betsats

Violina Violina skrev:
Tills betsen är borta, hur djupt den har tagit sig är väl individuellt från golv till golv och beror nog mycket på träslag och hur många gånger det har betsats
Det är ek, massivt trä och första gången de betsade så blev det tydligen helt svart så jag gissar att trät sög upp rätt rejält. Nu säger de att de kan ta minimalt och så att det knappt märks. Men att flytta ut, magasinera alla möbler och göra om allt och sedan så har de tagit mer än vad det säger, dvs gjort det ännu värre - det vore inget annat än en katastrof.

Det är svårt att fånga på bild hur illa det ser ut (ser "ok" ut på en sida av stenen så de måste ha slipat helt ojämnt):

Ojämnt slipad ekyta bredvid en mörkare stenplatta, detaljer av betsning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.