Har precis flyttat in och kollar golvbrunnen som ser väldigt ovanlig ut! Man verkar ha kletat in den med vad som verkar vara en massa (tätmassa eller silikon?) som sedan har någon annan massa på sig, typ fix? Något som iaf är mer stelt. Vi skrapade bort lite och ser en förhöjningsring, någon blå kletig matta och sedan en klämring? Detta kan ju vara helt ok gjort men varför detta klet i hela brunnen? Hade en fackman där som sa att han inte sett något sådant här förut, inte känner igen förhöjningsringen och att jag ev måste göra om hela badrummet! Det sura är ju att hela badrummet kan vara helt ok gjort ju!?
Snälla, är det någon som sett något liknande eller har en uppfattning om man vågar ha det kvar? Badrummet renoverades 2007.
Snälla, är det någon som sett något liknande eller har en uppfattning om man vågar ha det kvar? Badrummet renoverades 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
ser klart hemmapulat ut skulle tro att det är en jafo brunn du borde kunna se en antydan till brunnsmanschett under klämringen
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
en purusbrunn ska ha blå klämmring och inte ha en skruvad förhöjningsring
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
du kan ta bort silikonet mellan klämringen och locket det ska vara öppet så vattnet under plattorna kan rinna ner i brunnen
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
tror att du har en jafo brunn med purus vattenlås vad har du för bjälklag?
Jag hade nog inte gjort om innan jag ser tecken på en vattenskada även med träbjälklag. Badrummet är ju bara 8 år gammalt och borde ha 20 år till kvar att leva och skulle det uppstå en vattenskada så tar försäkringsbolaget normalt merkostnaden för uttorkning och skador på andra konstruktioner. Att betala en självrisk och lite åldersavdrag är betydligt billigare än att göra om ett badrum i förtid. Vattenskadorna av dåliga golvbrunnar brukar heller inte vara så omfattande.
Om du bara ser till att hålla golvbrunnen fri från hår och annat bös så att vattnet kan rinna undan bra så borde det inte vara någon större fara för vattenskada. Jag tror inte heller att silikonet som ligger på tätskikten är något jätteproblem, i och med att det nästan alltid är blött på ett tätskikt under klinkers ändå. Vatten rinner ner i fogarna och det kan ta veckor för fixen att torka även med golvvärme.
Om du bara ser till att hålla golvbrunnen fri från hår och annat bös så att vattnet kan rinna undan bra så borde det inte vara någon större fara för vattenskada. Jag tror inte heller att silikonet som ligger på tätskikten är något jätteproblem, i och med att det nästan alltid är blött på ett tätskikt under klinkers ändå. Vatten rinner ner i fogarna och det kan ta veckor för fixen att torka även med golvvärme.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
kan det vara så att tidigare ägare gjutit in någon form av golvvärme utan att plocka bort den gamla brunnen som inte är så djup och för att sen kopensera för den nya golvhöjden stoppat ner någon form av förhöjningsram som skruvats ovanpå den gamla?
Har bjälklag av betong. Huset är byggt 1940. Vi har värmeslingor och golvet är lite förhöjt. De flesta lägenheterna har purusbrunnar men det hindrar ju inte att det skulle kunna vara jafo antar jag... Vågar man ta bort allt klet och isf, måste vi sätta på nytt klet sen? Klet säger jag för att jag inte har en aning om vad det är för kombo.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag hade inte gjort någonting och inte varit särskilt orolig. Ett betongbjälklag tål fukt rätt bra och den eventuella fukt som kommer in i eventuella otätheter kan nog torka ur samma väg tack vare värmen.
Jag kan jämföra med mitt eget badrum som jag bytte förra 2013. Där var golvbrunnen från 1957 och riktigt rejält sönderrostad men det fanns inte en tillstymmelse till problem i betongbjälklaget.
Jag kan jämföra med mitt eget badrum som jag bytte förra 2013. Där var golvbrunnen från 1957 och riktigt rejält sönderrostad men det fanns inte en tillstymmelse till problem i betongbjälklaget.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
lägenhet? om det brf tror jag inte att golvbrunnen är ditt problem kletet du talar om är silikon och ska inte vara i brunnen iallafall tror inte du behöver vara orolig över badrummet