Här verkar ju vara en färdig duk med klämring under detta. Se print screen.K kniv skrev:Det där är 100% fel.
Den övre är tätskiktsfolien och den undre är brunsmanschetten. Båda ska skäras betydligt närmare mitten och vikas ner och klämmas fast. Det som kommer kunna hända nu är att när/om det blir mycket vatten/stopp, så kan både vatten och fukt komma in under tätskiktet och ner i konstruktionen.
Häpnadsväckande att någon är villig att kallas sig proffs och påstå sig kunna hur man utför arbetet, men missa så fatalt på ett av de mest grundläggande stegen som i princip alltid är det första som besiktningsmän kontrollerar. Blir också konfunderad över den besiktningsman som sagt att detta är okej, för det är det definitivt inte. Rekommenderar er att byta, eller åtminstone ringa en annan och bara fråga gällande tätskikt och golvbrunn. Seriösa och kunna besiktningsmän kan definitivt ge er råd 5 min på telefon utan att debitera er.
Såg det i monteringsanvisningen också.
Så tätskikt som är lös ovanpå är pci duk på golv. Fungerar det då?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Camilla Sandberg skrev:
Detta är helt fel som denna plattsättare har gjort , om nu ramen är borta , skruva upp de skruven på klämring å kolla om något går ner , ta bild sen på detta
Precis.Excel skrev:
När vi lät renovera badrummet i våras bad vi av ren nyfikenhet hantverkaren att visa hur den där golvbrunnen och klämringen monteras.
Det var ju inte ens svårt. Efter att ha sett processen fattar jag inte hur man kan misslyckas.
Tätskiktet ska inte vara löst ovanpå utan limmat. Och det är sannolikt limmat mot brunsmanschetten bara att sista cm som du ser kanske inte fått lim på sig, hantverkaren är ju uppenbart slarvig.Camilla Sandberg skrev:
Är denna brunn för duschen eller badkaret? På denna bild tycker jag ändå det ser ut som att brunsmanschetten åtminstone är korrekt fastsatt med klämringen, även om det är svårt att se 100% på denna bild.
Som tidigare sagts av både mig och flera, bästa (och enda?) sättet att till 100% säkerställa korrekt montering är att skruva loss klämringarna och kontrollera. Gör ni det själva, var försiktiga sen när ni drar åt klämringen igen, får inte dras åt för hårt så hålen för skruven blir dåliga. Ofta står det i brunnens instruktion vilket moment som man ska skruva åt med, men sannolikt har ni ingen momentskruvmejsel så dra åt lagom hårt men absolut inte för hårt. Använd inte maskin utan skruva för hand.
Nä det är inte svårt alls. Och använder man skärmallen som varje brunnstillverkare tillhandahåller (kostar typ 50kr och är återanvändningsbar) så kommer duken inte bli för lång eller kort. Har man gjort det en gång kan man det sen.mrsnhp skrev:
Då verkar denna va okej ändå trots att det ser tokigt ut. Just denna brunn ska badkar stå.K kniv skrev:Tätskiktet ska inte vara löst ovanpå utan limmat. Och det är sannolikt limmat mot brunsmanschetten bara att sista cm som du ser kanske inte fått lim på sig, hantverkaren är ju uppenbart slarvig.
Är denna brunn för duschen eller badkaret? På denna bild tycker jag ändå det ser ut som att brunsmanschetten åtminstone är korrekt fastsatt med klämringen, även om det är svårt att se 100% på denna bild.
Som tidigare sagts av både mig och flera, bästa (och enda?) sättet att till 100% säkerställa korrekt montering är att skruva loss klämringarna och kontrollera. Gör ni det själva, var försiktiga sen när ni drar åt klämringen igen, får inte dras åt för hårt så hålen för skruven blir dåliga. Ofta står det i brunnens instruktion vilket moment som man ska skruva åt med, men sannolikt har ni ingen momentskruvmejsel så dra åt lagom hårt men absolut inte för hårt. Använd inte maskin utan skruva för hand.
Skruvarna verkar vara vanliga stjärnskruvar.
Tror inte jag vågar skruva av själv. Dessutom anser jag att de är något besiktningsmannen borde gjort. Tittade på en video för besiktningsmän där skruvade de av för att se hur det såg ut. Det är ju här de flesta fuktskador inträffar.
Ser även ut som att skruven gått i för hårt här på denna bildK kniv skrev:Tätskiktet ska inte vara löst ovanpå utan limmat. Och det är sannolikt limmat mot brunsmanschetten bara att sista cm som du ser kanske inte fått lim på sig, hantverkaren är ju uppenbart slarvig.
Tätskiktet vid golvbrunnen är inte monterat vid golvbrunnen enligt tillverkarens föreskrifter.K kniv skrev:
Det sitter även kilar instuckna under brunssilen som kommer skada tätskiktet när dessa plockas bort. Brunssilen är även denna ej monterad och limmad enligt gällande krav från tillverkare
Enligt bes. Rapport
dock inget om den andra brunnen.
men klänring är inte helt synlig då det sitter fix runt klinkerram som är mindre än brunn.och det ska den väl vara? Tätskikt är väl gjort på samma som den andra.
utöver detta står inte heller att dörrkarm saknar tätskikt fackmässigt och är en springa som kan va större än 10mm.
Frigolitskivor saknar också tätning i hörn i våtzon.
det får väl skrivas dit
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Hur går det med allt, ska de riva upp å göra om ?
Egentligen väntar jag på bes.rspport fortfarande. Som jag ser det missade det en del punkter i rapporten som den andra brunnen som har fix över klämring (halva), dörrkarm saknar tätskikt samt spricka mellan karm och vägg även list i fönster var för hög. Utöver detta är frigolitskivor ej heller monterade enligt anvisning. Saknade tätning I hörn våtzon1.R Rickard.lj skrev:
I rapporten stod dock att tätskikt ej var monterat enligt leverantörens anvisningar.
Badrum behöver rivas och göras om. Det verkar som att firman också vill göra detta. Dock har vi inte haft kontakt med firman än.
Oklart hur vi löser kopplingarna för vatten i vägg i toaletten under enligt säker vatten.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Ja det är nog å riva å göra om badrummet , har de inte monterat tätskikt runt rören eller är de gammal koppar rör som kommer ut ,Camilla Sandberg skrev:
Egentligen väntar jag på bes.rspport fortfarande. Som jag ser det missade det en del punkter i rapporten som den andra brunnen som har fix över klämring (halva), dörrkarm saknar tätskikt samt spricka mellan karm och vägg även list i fönster var för hög. Utöver detta är frigolitskivor ej heller monterade enligt anvisning. Saknade tätning I hörn våtzon1.
I rapporten stod dock att tätskikt ej var monterat enligt leverantörens anvisningar.
Badrum behöver rivas och göras om. Det verkar som att firman också vill göra detta. Dock har vi inte haft kontakt med firman än.
Oklart hur vi löser kopplingarna för vatten i vägg i toaletten under enligt säker vatten.
Jo, det sitter manschetter flex runt om. Dock inte rör I rör. (Skarvar ej tätade). Det är prisolrör som är omdragna med kopplingar i vägg i toalett under. Dock är rören I golv utan isolering och knappt täckta med spackel där värmeslingor ligger direkt på vattenrör (ursprungsfelet) Utöver detta är rören (iaf 4 av dem) lite rörliga i vägg.R Rickard.lj skrev:
Vi behöver också lösa problem med kopplingar i vägg i toaletten under. Det finns ingen vattensäkerbotten eller avrinning samt saknar läckageindikator.
Dörrkarmar saknar tätskikt samt sprick mellen vägg och dörrkarm och hade lett till fuktskada I rum utanför inom kort.
Bom I plattor i golv intill brunn. (Väggar kan jag inte kontrollera då det är hålrum överallt).
List fönster är upphöjd.
Sneda väggar
Brunnar (50mm) ej korrekta
Frigolitskivor saknar tätning I hörn I våtzon
Tätskikt ej enligt monteringsanvisning
Elen och tätskikt i våtzon 1 har jag inte fått klarhet i.
Tror det bästa och snabbaste sättet är att göra om allting..och det är också vad firman vill. det är ju trots allt knappt 6kvm och blir svårt att lappa laga om det ska bli bra. Dessutom tror jag det både är svårare och tar längre tid.
Tråkigt och det är ändå vi som blir förlorarna i denna historia. Vi trodde att vi köpte kunskap men....
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Uppdateing: firman har ändrat sig och anser inte badrummet ska göras om i sin helhet.
De ska istället åtgärda rören de lagt i golv med värmeslingor på samt åtgärda dörrkarm så att de blir tätat. Ta bort plattor intill brunn med bom I samt kontrollera att brunn är rätt efter att ha avlägsnats kil.
Plattor och frigolitskivor tas ner på vägg längs golv runt badrum. Där ska rör spåras och putsas in därefter skiva och plattor på igen. (Se bild).
Vi behöver dock en utförlig åtgärdsplan på hur detta ska genomföras, men verkar svårt. Har kontaktat pci men det verkar inte som de kommer någon beskrivning därifrån. Vi uppfattar som att tätskiktsleverantör enligt bkr ska bistå med en sådan och godkänna.
Stämmer detta?
De ska istället åtgärda rören de lagt i golv med värmeslingor på samt åtgärda dörrkarm så att de blir tätat. Ta bort plattor intill brunn med bom I samt kontrollera att brunn är rätt efter att ha avlägsnats kil.
Plattor och frigolitskivor tas ner på vägg längs golv runt badrum. Där ska rör spåras och putsas in därefter skiva och plattor på igen. (Se bild).
Vi behöver dock en utförlig åtgärdsplan på hur detta ska genomföras, men verkar svårt. Har kontaktat pci men det verkar inte som de kommer någon beskrivning därifrån. Vi uppfattar som att tätskiktsleverantör enligt bkr ska bistå med en sådan och godkänna.
Stämmer detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Skall o skall. OM man skall göra en sådan sak så måste det finnas en beskrivning från tätskiktstillverkaren som beskriver hur det skall göras. Ställer inte tillverkaren upp med det (ex. för att det inet går att göra så). Så får man välja en anna metod som tillverkaren godkännner, ex. göra om allt.Camilla Sandberg skrev:
En annan sak jag glömde skriva högre upp i tråden. Plattorna man ser vid brunnen ligger ju nästan helt i luften, med några klickar fix under. Så får det inte se ut. Det skall vara fix under hela plattan.