Hej, behöver lite råd...
Hade en besiktningsman från Anticimex som skriver....

Övreplan/Badrum
Golvbrunn
Brunnsmanschett/tätskiktfelaktigtmonterat,stickerutunder klämringen.
Närbrunnsmanschettensaknasellerärfelmonteradigolvbrunnenärdetinte
fackmässigtutfört.Dettakanledatillfuktskadoriomkringliggande
konstruktioner.Fackmässigtutförandeinnebärattarbetetskautförasenligt
Boverketsbyggregler,gällandebranschreglersamtmonteringsanvisningarför
samtligamaterial.Följsinte dettariskerarmanfånedsättningellerisämsta
fallheltuteblivenskadeersättningfrånsittförsäkringsbolag(villahem),viden
skada.Förattminskariskenförfuktskadorbörområdetmellangolvoch
golvbrunninteutsättasförvattengenom att texinstalleraenduschkabin.Det
ärävenextraviktigtattrensagolvbrunnensåattvattennivånintestiger.Det
rekommenderasatt aktuellentreprenörellerutförarekontaktasföratt
kontrolleraochsäkerställautförandetocheventu

• Felaktigt monterad golvbrunn med synlig brunnsmanschett som sticker ut under klämringen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du redigera ditt inlägg så att det är läsbart?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Är det i för ett köp eller där du bor?

detta är ett vanligt fel, många som får anmärkningar. Har aldrig sett ngn som fått skada pga detta, men försäkringsbolag kan peka på felet vid ev skada, även om det inte är orsaken.

P
Hej, besiktningsmannen har gett en rekommendation. Är det den du vill ha råd om eller vad är det för råd du efterfrågar?

Ta en vass brytbladskniv och skär bort den lilla biten av manschetten som sticker ut under klämringen så är problemet ur världen.
Kan inte tänka mig att vatten kan tränga upp uppför mellan manschett och plastbrunnen då klämringen pressar rätt så rejält.

GoC GoC skrev:
Ta en vass brytbladskniv och skär bort den lilla biten som sticker ut så är problemet ur världen.
Kan inte tänka mig att vatten kan tränga upp uppför mellan manschett och plastbrunnen då klämringen pressar rätt så rejält.
Det löser inget. Vitsen är att membranet skall klämmas mot sidorna men inte mot botten. Så är brunnen designad.

Men som sagt borde det inte vara ngt problem utan åtgärd. Gjorde mitt eget badrum för 15 år sen, och skar utmed klämringen. Ingen vattenskada hittills...

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Det löser inget. Vitsen är att membranet skall klämmas mot sidorna men inte mot botten. Så är brunnen designad.

Men som sagt borde det inte vara ngt problem utan åtgärd. Gjorde mitt eget badrum för 15 år sen, och skar utmed klämringen. Ingen vattenskada hittills...
Glömde skriva att man naturligtvis lyfter upp klämringen några mm så att man försiktigt skär mot sidan av brunnen, så som föreskrivet.
Jag tryckte ner klämringen nästan i bott och skar då jag också gjorde mitt badrum för ca. 15 år sedan.
Om inte annat så finns inget att klanka ner på vid en besiktning.

Tack !
Problemet är att mätningar högavisade för höga värden av fukt typ 50 cm rund brunnen. Han påstår att det kan vara fukt under kakel pga. felmonterat brunn. Att det kommer fukt mellan tätsikt och kakel?
Min fråga är hur gör man för att se om det är verkligen fuktskada ... ska man riva kakel ?

S
Mellan tätskiktet och kaklet kan man väl alltid förutsätta att de kan finnas fukt? Fogen är ju inte vattentät?

• Gilla
Jompa94
  • Laddar…
Ok! Så det är kanske inte så konstigt att det är höga värden ?

Inte konstigt där iaf. Anticimex verkar inte utbilda sina anställda tillräckligt :(

BirgitS
Bromba Bromba skrev:
Tack !
Problemet är att mätningar högavisade för höga värden av fukt typ 50 cm rund brunnen. Han påstår att det kan vara fukt under kakel pga. felmonterat brunn. Att det kommer fukt mellan tätsikt och kakel?
Min fråga är hur gör man för att se om det är verkligen fuktskada ... ska man riva kakel ?
Är du säker på att han inte menade fukt under tätskiktet?
Eller har duschen inte används under några veckor så att det borde ha torkat upp?
Fukt under tätskiktet kan man kolla genom att öppna upp underifrån, dvs. i taket på våningen under.

Jag tror att han menar att det kan vara fukt under tätsikt,han pratade om att man kan kolla det genom att öppna taket i min arbetsrum
Det är en duschkabin som står nu där det innan var duschväggar....

S
Är det ett hus du äger? Isåfall ja du ska öppna upp taket under. Om det är ett hus du funderar på att köpa så räkna med att behöva göra om badrummet.

Hej, det är hus jag äger, men kanske i framtiden vill sälja den och då kommer anmärkning som kan påverka slutpris!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.