Hej, behöver lite råd...
Hade en besiktningsman från Anticimex som skriver....
Övreplan/Badrum
Golvbrunn
Brunnsmanschett/tätskiktfelaktigtmonterat,stickerutunder klämringen.
Närbrunnsmanschettensaknasellerärfelmonteradigolvbrunnenärdetinte
fackmässigtutfört.Dettakanledatillfuktskadoriomkringliggande
konstruktioner.Fackmässigtutförandeinnebärattarbetetskautförasenligt
Boverketsbyggregler,gällandebranschreglersamtmonteringsanvisningarför
samtligamaterial.Följsinte dettariskerarmanfånedsättningellerisämsta
fallheltuteblivenskadeersättningfrånsittförsäkringsbolag(villahem),viden
skada.Förattminskariskenförfuktskadorbörområdetmellangolvoch
golvbrunninteutsättasförvattengenom att texinstalleraenduschkabin.Det
ärävenextraviktigtattrensagolvbrunnensåattvattennivånintestiger.Det
rekommenderasatt aktuellentreprenörellerutförarekontaktasföratt
kontrolleraochsäkerställautförandetocheventu
Hade en besiktningsman från Anticimex som skriver....
Övreplan/Badrum
Golvbrunn
Brunnsmanschett/tätskiktfelaktigtmonterat,stickerutunder klämringen.
Närbrunnsmanschettensaknasellerärfelmonteradigolvbrunnenärdetinte
fackmässigtutfört.Dettakanledatillfuktskadoriomkringliggande
konstruktioner.Fackmässigtutförandeinnebärattarbetetskautförasenligt
Boverketsbyggregler,gällandebranschreglersamtmonteringsanvisningarför
samtligamaterial.Följsinte dettariskerarmanfånedsättningellerisämsta
fallheltuteblivenskadeersättningfrånsittförsäkringsbolag(villahem),viden
skada.Förattminskariskenförfuktskadorbörområdetmellangolvoch
golvbrunninteutsättasförvattengenom att texinstalleraenduschkabin.Det
ärävenextraviktigtattrensagolvbrunnensåattvattennivånintestiger.Det
rekommenderasatt aktuellentreprenörellerutförarekontaktasföratt
kontrolleraochsäkerställautförandetocheventu
Är det i för ett köp eller där du bor?
detta är ett vanligt fel, många som får anmärkningar. Har aldrig sett ngn som fått skada pga detta, men försäkringsbolag kan peka på felet vid ev skada, även om det inte är orsaken.
detta är ett vanligt fel, många som får anmärkningar. Har aldrig sett ngn som fått skada pga detta, men försäkringsbolag kan peka på felet vid ev skada, även om det inte är orsaken.
Ta en vass brytbladskniv och skär bort den lilla biten av manschetten som sticker ut under klämringen så är problemet ur världen.
Kan inte tänka mig att vatten kan tränga upp uppför mellan manschett och plastbrunnen då klämringen pressar rätt så rejält.
Kan inte tänka mig att vatten kan tränga upp uppför mellan manschett och plastbrunnen då klämringen pressar rätt så rejält.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Det löser inget. Vitsen är att membranet skall klämmas mot sidorna men inte mot botten. Så är brunnen designad.GoC skrev:
Men som sagt borde det inte vara ngt problem utan åtgärd. Gjorde mitt eget badrum för 15 år sen, och skar utmed klämringen. Ingen vattenskada hittills...
Glömde skriva att man naturligtvis lyfter upp klämringen några mm så att man försiktigt skär mot sidan av brunnen, så som föreskrivet.Larsa skrev:
Jag tryckte ner klämringen nästan i bott och skar då jag också gjorde mitt badrum för ca. 15 år sedan.
Om inte annat så finns inget att klanka ner på vid en besiktning.
Tack !
Problemet är att mätningar högavisade för höga värden av fukt typ 50 cm rund brunnen. Han påstår att det kan vara fukt under kakel pga. felmonterat brunn. Att det kommer fukt mellan tätsikt och kakel?
Min fråga är hur gör man för att se om det är verkligen fuktskada ... ska man riva kakel ?
Problemet är att mätningar högavisade för höga värden av fukt typ 50 cm rund brunnen. Han påstår att det kan vara fukt under kakel pga. felmonterat brunn. Att det kommer fukt mellan tätsikt och kakel?
Min fråga är hur gör man för att se om det är verkligen fuktskada ... ska man riva kakel ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Är du säker på att han inte menade fukt under tätskiktet?Bromba skrev:
Eller har duschen inte används under några veckor så att det borde ha torkat upp?
Fukt under tätskiktet kan man kolla genom att öppna upp underifrån, dvs. i taket på våningen under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden