Jo, jag undrar om allt gått rätt till här hemma hos mig....

Röris var här och bytte golvbrunn. Det var uppsågat ett fyrkantigt hål. Han satt in en Pyrus som "hägde" i röret. Min plattsättare som sedan tog över fyllde sedan under brunnen med någon cementmassa. Sen så flytspacklades golvet.

Jag tyckte det verkade lite märkligt med massan för att fylla ut kring brunnen. Ingen instruktion som jag läst säger så. Hoppas ni som vet mer kan upplysa mig.

Normalt så skruvas den ju i regelverket.
Det brukar medfölja mycket utförliga monteringsanvisningar..

Ja... men nu har det gått till så hos mig och man undrar ju. Monteringsanvisning anger... a Purus fyrkant, b Purusplattan c Runt hål i golvskivan...

Kapar tråden lite.
Vilken golvbrunn är att föredra?
Purus, Jafo eller någon annan?

A
Jag gillar Jafo. Dels för att dom har en klämring som skruvas fast, vilket jag inbillar mig sitter säkrare, och dels för att dom är lättare att montera -det krävs bara ett hål i spånet och en LyftUpp 12-montageplatta.

Jafo verkar ju smidig, sen att det är ett Lunda företag gör ju saken ännu bättre : )
Vad är egentligen för och nackdelar med monteringsplattan resp. monteringsramen?

För att balansera upp lite så gillar jag Purus. Jag gillar att klämringen är fjäderbelastad, då är det inte själva plasten i brunnen som behöver agera förspänning för att med skruvarnas hjälp hålla klämringen på plats. Jag brukar använda Purus monteringsplatta utan flänsar och montera brunnen i bjälklaget med denna före golvspånet. Vill gärna få ihop alla kopplingar innan spånet kommer på.

För övrigt är det Purus, ett Sjöboföretag, som äger Jafo nuförtiden.. :)

ACME skrev:
Jag gillar Jafo. Dels för att dom har en klämring som skruvas fast, vilket jag inbillar mig sitter säkrare, och dels för att dom är lättare att montera -det krävs bara ett hål i spånet och en LyftUpp 12-montageplatta.
Röris var hemma hos mig med....
Du sågar bara ett hår i spånskivan sen är det klart sen fixar plattsättaren resten...
Har kollat JOFAS hemsida....den skall ju skruvas i reglarna cc30mm.
FATTAR INGENTING...
Eller är jag trög...?:confused::eek::eek:
Har den delade ringen luftupp 12montageplatta...

Hittade fakta....
180mm hål i golvspånet sen under med luftupp 12 montageplatta sen skruva fast i golvspånet sen klart!!
Gôr enkelt.....

Lånar tråden lite,hoppas det går bra! Har köpt en Purus Oden golvbrunn till duschen o har tänkt köpa en platta att sätta brunnen i men det finns ju två st. En som heter Purusplattan o en heter Purusplattan 300 o den är ju större men vad mer skiljer, vilken ska man ha? Någon som vet?

Ingen som valt mellan storlekarna?

ptlf skrev:
Lånar tråden lite,hoppas det går bra! Har köpt en Purus Oden golvbrunn till duschen o har tänkt köpa en platta att sätta brunnen i men det finns ju två st. En som heter Purusplattan o en heter Purusplattan 300 o den är ju större men vad mer skiljer, vilken ska man ha? Någon som vet?
Aha... finns det en platta 300? Då är ju det förmodligen svaret på den frågan jag tänkt ställa, nämligen hur man gör om man vill ha en 300x300mm klinkerram ovanpå brunnen :-).
Spinger genast till Purus hemsida...

Ja Purusplattan 300 har ju dimensionen 300 (lika stor som en vanlig stor klinkerplatta) så den bord ju funka i mitt fall men jag fattar inte riktigt måtten på den andra plattan 225mm - är inte standardmåttet på klinkerramar 200mm ?

Storleken på klinkerramen har ingen relation till storleken på purusplattan. Purusplattan är till för att fästa och ge stöd till själva golvbrunnen och täcks ju sannolikt av flytspackel. Slukristen (klinkerramen) läggs som en vanlig klinkerplatta med fix och behöver inte ens vara perfekt centrerad över brunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.