Hej.

Jag flyttade nyligen in i en ny lägenhet som av någon anledning har golvbrunnen placerad mitt i badrummet. Nu står det ett badkar på ben vilket möjliggör att avloppsröret leds från vattenlåset i badkaret till golvbrunnen. Helst av allt hade jag velat ha en dusch istället för badkar, dock inte en duschkabin vilket jag förstår hade varit det enklaste. Så till mina frågor:
- Golvets fall verkar vara väldigt bra då utspillt vatten med enkelhet rinner till avloppet, vågar man då nöja sig med att sätta upp en duschvägg eller kan det finnas andra anledningar till att golv/badrum inte är anpassat till annat än badkar?
- Om detta inte är tillåtet vill jag försöka hitta ett badkar med hel front, vilket är svårt då man måste komma åt att rengöra avloppet (avloppet skulle med hel front till hälften täckas av badkaret). Har ni några tips på lösningar för detta?

Det är ett litet badrum ska tilläggas. Jag bifogar en bild för att visualisera.

Tack tacksamt emot alla tips.

/ Martin
 
  • Ett litet badrum med ett frittstående badkar på ben, toalett, handfat och en synlig golvbrunn i mitten av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer nog gå bra, skaffa ett duschdraperi och en golvskrapa bara.
 
Avloppet är säkert anlagt där, för att det skulle vara åtkomligt när det från början stod ett rektangulärt badkar där med hel frontplåt.

Men du har ju ett duschdraperi!
Ta bort badkaret, skaffa ett bättre draperi, och sätt igång och duscha!
 
BirgitS
M Martin.O skrev:
- Golvets fall verkar vara väldigt bra då utspillt vatten med enkelhet rinner till avloppet, vågar man då nöja sig med att sätta upp en duschvägg eller kan det finnas andra anledningar till att golv/badrum inte är anpassat till annat än badkar?
Välkommen till forumet!

Har du någon aning om när kakel och klinker sattes upp?
Om det är mer än 20-25 år är det inte säkert att tätskiktet bakom är tillräckligt bra längre och då kan det börja läcka om du duschar direkt på golvet. Om det inte skrevs något i prospektet kan du fråga om styrelsen har någon information om att en tidigare ägare har velat ha lov att renovera badrummet.
 
Hej! Jag tror att det är den gamla gjutjärnsbrunnen som inte är utbytt till ny...för då måste man gå ner i lägenheten under dig för att kunna byta din brunn...tror att det är det men det ser man enkelt om man lyfter på "silen" i din brunn...detta hände mig i min bostadsrättslägenhet....
 
---alltså därför den är kvar på det gamla stället istället för att bli utbytt och flyttad till ena sidan....
 
Paul-Staffanstorp
B bostadvidhavet skrev:
Jag tror att det är den gamla gjutjärnsbrunnen som inte är utbytt till ny...för då måste man gå ner i lägenheten under dig för att kunna byta din brunn
Njae.... det är ju inte riktigt med sanningen överensstämmande.

Problemet med de gamla gjutjärnsbrunnarna var att de nästan är lika djupa som bjälklaget är tjockt och således döljs den oftast bara av en tunn tunn kaka puts i taket under vilket gör att de som ger sig på att ta bort den ofta "går genom" ner i lgh under.

Men bara för detta behöver man absolut inte gå ner i den lägenheten för att kunna byta brunnen.

Oftast låter man den gamla gjutjärnsbrunnen ligga kvar orörd och bara bilar upp och frilägger röret den är kopplad till och sen öppnar man upp plats för ny brunn som man vanligast då lägger i en hörna för att kunna ha dusch på ett bättre sätt.

Således slipper man riskera komma ner till grannen. ;)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Hej! Aha det var trist att höra för då var vår "huskonsulent" inte påläst då han sa att man måste gå ner i den underliggande lägenheten för att byta min gamla...suck...ha en bra höst och tack för svar!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B bostadvidhavet skrev:
Hej! Aha det var trist att höra för då var vår "huskonsulent" inte påläst då han sa att man måste gå ner i den underliggande lägenheten för att byta min gamla...suck...ha en bra höst och tack för svar!
Det kan oxå förekomma, framförallt om det är renoverat tidigare, då la man ibland dom nya avloppen i taket i våningen under, det kännetecknas om du har ett sänkt tak i din lägenhet.
Men då är det inte gjutjärnsbrunn, utan plastbrunn.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tack för svar men jag fick ha kvar min gjutjärnsbrunn nu tyvärr när jag renoverade mitt badrum men det funkar bra då jag har badkar :-)
 
Paul-Staffanstorp
B bostadvidhavet skrev:
tack för svar men jag fick ha kvar min gjutjärnsbrunn nu tyvärr när jag renoverade mitt badrum men det funkar bra då jag har badkar :)
Nackdelen är att inte badrummet är fackmässigt utfört om de inte bytt gjutjärnsbrunnen och då riskerar du att inte försäkringar täcker om du får problem.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nackdelen är att inte badrummet är fackmässigt utfört om de inte bytt gjutjärnsbrunnen och då riskerar du att inte försäkringar täcker om du får problem.
Aj då...
 
Paul-Staffanstorp
B bostadvidhavet skrev:
Aj då...
Detta är därför att gjutjärnsbrunnarna inte har någon klämringsfunktion som håller på plats tätskiktet.
Alla brunnar före 1990 ska bytas.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.