Hej alla kunniga.
Vi har köpt ett hus med en befintlig duschkabin som ser ut som fan själv.
Vi vill göra något åt detta och jag har precis idag flyttat på kabinen och kollat hur golvbrunnen ser ut för att säkerställa om det ens finns något ytskikt i badrummet (det ser ut som man har lagt kakel på kakel nämligen).

Vi skulle alltså helst slippa att köpa en ny kabin och istället montera en blandare med duschväggar.
När jag kikar i golvbrunnen så tycker jag det ser ut som att tätskiktet ligger ovan klämringen?

Tanken är att vi ska byta ut hela badrummet men vi behöver lägga pengar på annat några år till så i väntan på det skulle vi önska sätta in "vanlig" dusch.

Jag bifogar några mindre trevliga bilder och urklipp ur besiktningsprotokollet.
En bild på en hörna av en gammal duschkabin med synlig röranslutning intill kaklade väggar och trätröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn med synlig klämring och potentiell brist på tätskikt; använd och sliten look.
Skapa konto
Smutsig golvbrunn med synligt tätskikt över klämringen och kakelkanter i bakgrund.
Skapa konto
Närbild av en smutsig golvbrunn med synbara tecken på mögel och slitage.
Skapa konto
Bild på en smutsig och gammal golvbrunn omgiven av kakel, med tecken på mögel och kalkavlagringar.
Skapa konto
Närbild på smutsig golvbrunn med mögel och rester, intill tegelgolv.
Skapa konto
Närbild av ett öppnat golvbrunn i ett kaklat badrum med synlig klämring och tätskikt, en hand lyfter på locket.
Skapa konto
Öppen golvbrunn med framstående klämring och rörgenomföringar indikerar bristfälligt golvvälvtätning i badrum.
Skapa konto

Besiktningsprotokollet säger ju tydligt att tätskiktet är felaktigt monterat. Något annat än en duschkabin är med andra ord inte att rekommendera i det utrymmet med mindre än att ni gör om badrummet.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Besiktningsprotokollet säger ju tydligt att tätskiktet är felaktigt monterat. Något annat än en duschkabin är med andra ord inte att rekommendera i det utrymmet med mindre än att ni gör om badrummet.
Det var det jag misstänkte. Men eftersom det står "sticker fram UNDER klämringen" och inte ovan som jag tycker det ser ut som så tänkte jag om vi kunde köra på med vanlig dusch ändå?

Du får väl väga för- och nackdelar.

Du får sannolikt ingen, eller kraftigt nedsatt, ersättning från försäkringsbolaget om det blir en skada eftersom tätskiktet inte är korrekt monterat. Om golvbrunnen är på en betongplatta så är risken för följdskador mindre än om det är ett träbjälklag exempelvis.

Du får väl väga för- och nackdelar.

Du får sannolikt ingen, eller kraftigt nedsatt, ersättning från försäkringsbolaget om det blir en skada eftersom tätskiktet inte är korrekt monterat. Om golvbrunnen är på en betongplatta så är risken för följdskador mindre än om det är ett träbjälklag exempelvis.
Okej! Tack så mycket för svar. En sak till bara:
Om vi nu köper en ny kabin, vad hjälper den då? Är det att ett rör under kabinen trycks ner i golvbrunnen och där med förbi den felaktiga fuktspärren?

Ja, precis så.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ja, precis så.
Stort tack!

Ja fortsätt med kabin, det finns nog en anledning varför den är där från början.
Finns fina att köpa idag.

Fast jag är inte så säker på att en kabin gör det bättre? Denna felaktiga montering är ju ett problem främst då det står mycket vatten i brunnen för att man inte rensat vattenlåset. Vattenlåset kommer man inte åt att rensa med kabin -> det blir värre? eller?
Bara för att man sticker ner röret från kabinen betyder ju inte det att det blir ett mindre problem.

G gusvo085 skrev:
Fast jag är inte så säker på att en kabin gör det bättre? Denna felaktiga montering är ju ett problem främst då det står mycket vatten i brunnen för att man inte rensat vattenlåset. Vattenlåset kommer man inte åt att rensa med kabin -> det blir värre? eller?
Bara för att man sticker ner röret från kabinen betyder ju inte det att det blir ett mindre problem.
Man minskar ju belastningen på resten av tätskiktet, och speciellt övergången ner i brunnen... Rensa vattenlåset måste man ju göra ändå...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingen vet ju hur resten av tätskiktet ser ut, har man misslyckats med brunnen är det ett tecken på att fler fel kan finnas. Och brunnen ska ju rensas ändå som sagt. Är det en bra sil i duschkabinen minskar behovet av att rensa golvbrunnen markant.

G gusvo085 skrev:
Ja jag kan också känna lite så. För man vill ju inte stoppa ner ett rör och ta bort vattenlåset för att komma längre ner i avloppet så att säga.

Något som kanske ska tilläggas är att vi bor i ett hus med källare. Så tänker att badrummet har betong i botten?

Får väl duscha med hårfälla/sil. Oftast går det ju ändå att komma åt och rensa, även om det blir lite bök. Man gör inte det så himla ofta heller.

Ingen vet ju hur resten av tätskiktet ser ut, har man misslyckats med brunnen är det ett tecken på att fler fel kan finnas. Och brunnen ska ju rensas ändå som sagt. Är det en bra sil i duschkabinen minskar behovet av att rensa golvbrunnen markant.
I besiktningsprotokollet så framgår även att det kan vara lite dålig lutning. Ska försöka kolla hur det lutar ikväll.
Tänker att det också är värt att ta med i bedömningen.

Till er alla snälla som kommenterar: Det ska tilläggas att kabinen tar mycket plats när den inte nyttjas till skillnad mot ett draperi som vi kan dra bort. Det är kanske vårat största problem idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.