55 läst ·
3 svar
55 läst
3 svar
golvbrunn eller spygatt
Hej!
Har ett utrymme där jag tänkt bygga en bastu och där jag förberett med ett rör för att kunna få ur vatten om man t.ex spolar av bastun, och även vatten som rinner om man kastar vatten.
Utrymmet blir isolerat men kommer oftast stå kallt
Röret går bara rakt ut i marken i stenkross och kommer upp i bastun
Frågan om man bör ha en spygatt eller golvbrunn?
Spygatt-risk för lukt?
Golvbrunn- risk för vattenlås att frysa sönder?
(Jag vet att det bästa säkert hade vart att ansluta röret till annat dagvatten men typ omöjligt där det är)
Har ett utrymme där jag tänkt bygga en bastu och där jag förberett med ett rör för att kunna få ur vatten om man t.ex spolar av bastun, och även vatten som rinner om man kastar vatten.
Spygatt-risk för lukt?
(Jag vet att det bästa säkert hade vart att ansluta röret till annat dagvatten men typ omöjligt där det är)
Du behöver inte välja mellan golvbrunn eller att skaffa nån dyrbar special spygatt för bastubruk.
Köp en vanlig Purus Brage och ta bort vattenlåset under vinterhalvåret om du nödvändigtvis ska ha ett tätt isolerat golv.
Ännu bättre är ju om du tänker om helt och bygger ett glest trallgolv.
Köp en vanlig Purus Brage och ta bort vattenlåset under vinterhalvåret om du nödvändigtvis ska ha ett tätt isolerat golv.
Ännu bättre är ju om du tänker om helt och bygger ett glest trallgolv.
Det finns mekaniska vattenlås med fjäder som inte torkar ut. I en purus-brunn kan befintligt vattrnlås bytas mot en sån, kostar en femhundring.H Hunneberg skrev:Hej!
Spygatt-risk för lukt?
I pannrummet satte jag en purus rostfri golvbrunn med mekaniskt vattenås. Funkar fint.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tätskikt lossnat vid golvbrunn? Problem eller normalt?
Badrum -
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Tvättstuga -
Spygatt eller golvbrunn?
Grund & Markarbeten -
Spygatt eller golvbrunn under badkar?
Vatten & Avlopp -
spygatt eller golvbrunn i gjutjärn i garage
Vatten & Avlopp