Hej! Har ett hus från 1974. Finns en bastu med en duschplats utanför. Lyfte på silen för att inspektera brunnen. Upptäckte då att det inte finns något vattenlås. Istället är det några typ armeringsjärn som pekar nedåt. Och i botten på brunnen är det typ sand. Finns inget anslutande rör vad jag kan se eller känna med mejsel. Kollar jag ritning ska det vara en röransluten brunn. Någon som har mer info om denna brunn eller vet vad det är? Se bif bilder. Tänkte dumpa kondensvatten från kylare i brunnen.

• Golvbrunn utan vattenlås där armeringsjärn och sand syns i botten, omgiven av ett orangegolv och en grön slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över ett hus från 1974 med markerade utrymmen för gillestuga, bastu, hobbyrum samt ventilation och rördragningar.
    Skapa konto
Det ser ju spontant ut som någon gammal gjutjärnsbrunn..
Kan den ha gått sönder? Det är ju trots allt 50+ år sedan..

Det förekommer ju också att det istället för en golvbrunn (med vattenlås) bara är en s.k. spygatt (utan vattenlås)

Krilleman
Och nästan alltid är spygatten kopplad till en närliggande golvbrunn och anslutingen där är på rätt sida för att undvika onödig doft i bastun.

Fast nu såg jag din blåa pil. Missade den helt tidigare.
Är det här golvbrunnen i duschen så är det inte normalt med spygatt.

Ritning över ett hus med bastu och golvbrunn markerad med blå pil, visar kopplingar och anslutningar för spygatt.
Skapa konto

Sorry otydlig pil av mig. Ja det stämmer. Tycker också det är konstigt med en spygatt där. Oansluten dessutom. Försöker nog att inte nyttja den brunnen. Får dra kondensslangen till annat avlopp. Ska ta ur vattnet så jag ser tydligare. Kan återkomma med lite bilder. Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.