2 029 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Golvbjälklag i gammalt hus
Jag har ett äldre hus där jag tagit bort det gamla innergolvet för att byta isolering och därefter tänkte jag skruvlimma golvspånskiva ovanpå. Det gamla bjälklaget är extremt oregelbundet reglat och jag har takhöjd, så jag planerar att skruva 45x70 med cc 600 vinkelrätt mot det gamla bjälklaget för att kunna sätta golvspånskivorna (då kan jag både rikta golvet och öka isoleringen).
Nu till frågan:
- Blir golvet stabilare om reglarna 45x70 fälls in och skruvlimmas eller räcker det att limma och skruva shims av unit?
Nu till frågan:
- Blir golvet stabilare om reglarna 45x70 fälls in och skruvlimmas eller räcker det att limma och skruva shims av unit?
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Du ska iaf jacka ut i de nya reglarna.
Men jag kanske förstår fel, blir inte golvet väldigt högt?
Kan du förstärka balkarna samtidigt som du reglar och isolera nedåt istället?
Men jag kanske förstår fel, blir inte golvet väldigt högt?
Kan du förstärka balkarna samtidigt som du reglar och isolera nedåt istället?
Moderator
· Stockholm
· 56 244 inlägg
Osäker på om jag förstår. Men de gamla bjälkarna bör du inte jacka ur.
Tidigare så hade man vattrat in golvet genom shimsa på en 2” regel längs med golvbjälkarna och på det lagt ett 34 mm trägolv (totalt 85 mm). Min plan är att ersätta detta (jag har bytt isolering också) med 70 mm reglar och 22 mm golvspånskiva (totalt 92 mm) vinkelrätt mot golvbjälkarna.
Jag ser ingen annan möjlighet att kunna få cc60 för golvspånet och jag förstår er synpunkt att inte jacka ur golvbjälkarna vilket lämnar två val:
1) Jacka ur 45x70 regeln och skruvlimma den mot golvbjälkarna. Jag tror att det blir max 5 mm att jacka ur på någon enstaka.
2) Shimsa upp istället med unit och även skruvlimma hela det paketet.
Jag ser ingen annan möjlighet att kunna få cc60 för golvspånet och jag förstår er synpunkt att inte jacka ur golvbjälkarna vilket lämnar två val:
1) Jacka ur 45x70 regeln och skruvlimma den mot golvbjälkarna. Jag tror att det blir max 5 mm att jacka ur på någon enstaka.
2) Shimsa upp istället med unit och även skruvlimma hela det paketet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Nytt tak på gammalt timmerhus från 1860-ish
Tak & Vind -
Golvbjälklag badrum (Gammalt hus) - 2 Alternativ
Badrum -
Nya rum i gammalt hus (golvbjälklag, innerväggar, innertak)
Byggmaterial & Byggteknik