Imorgon ska jag flytspackla badrumsgolvet med Kiilto floor heat df. Så jäkla nervös, kommer nog inte kunna somna inatt

Har läst att någon flyter upp till brunnens kant (13mm) och sedan flyter igen med fall mot brunnen (12mm på tjockaste delen) så får jag 25 mm tjockt golv längst bort i rummet.
Jag har då ca 6 mm/m fall utanför våtzon 1.

Rummet är 3x2.1m

Hur ska jag smidigast gå tillväga? Ett tomt badrumsgolv förberett för flytspackling med markerade nivåer och ett avlopp i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberett badrumsgolv inför flytspackling, med gul markeringstejp och avståndshållare som visar 10 mm höjd.
Skapa konto

Brukar göra de i ett svep, lägger en avstängningslist runt brunnen, flyter alltså högre än brunnen, ser till att man får fall mot brunnen i hela rummet , väntar till man kan gå på spacklet , tar bort listen och skrapar lokalfallet runt brunnen så spacklet möter brunskanten perfekt , typ så brukar ja göra :D

• Gilla
byggarätt och 3 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Brukar göra de i ett svep, lägger en avstängningslist runt brunnen, flyter alltså högre än brunnen, ser till att man får fall mot brunnen i hela rummet , väntar till man kan gå på spacklet , tar bort listen och skrapar lokalfallet runt brunnen så spacklet möter brunskanten perfekt , typ så brukar ja göra :D
Tack för svar
Men flyter du även över Purus monteringsplatta som ligger 13mm över golvspånen?

T
Ska du ha plastmatta eller klinker som ytskikt?

Monteringsplattan som du har är till plastmatta, man ska ha Purusplattan 2014 till klinker.

Nu är det som det är och nej du får inte flytspackla över plasten utan du flyter jäms med monteringsplattan.

Armeringsnätet ska egentligen ligga närmast spånskivan sedan fäster du elslingan uppe på med buntband (mini-stripes).

Flyt först en omgång upp på 12-13 mm, så fort första omgången har torkat så du kan gå på så flyter du nästa omgång annars måste du prima emellan lagren om du till exempel väntar tills nästa dag.

Jag brukar rita ut 90x90 i duschen beroende hur stor duschen ska vara och sätter nivåpinnar i duschhörnet, en i respektive hörn och så en mitt emellan så allt som allt 8 nivåpinnar i våg runt duschhörna och jag brukar ha ett fall på 20mm/m där. Sedan fortsätter man sätta pinnar utåt i badrummet med typ 100-120 cm avstånd och där ligger jag på ett fall på 7mm/m.

Sedan blandar jag en trög blandning flytspackel till duschhörnan, alltså så tjockt att flytspacklet inte jämnar ut sig själv utan man får hjälpa till med en spackel. Detta gör att spacklet håller sig på plats i nivå med pinnarna, brukar gå en 25 kg till duschhörnan. Sedan har jag mer vatten i resterande som hälls i resten av badrummet och jobbar mig bakåt ut från duschhörnan. I ditt fall blir det bakvänt och man börjar hälla dom lösa hinkarna längst in i badrummet och backar bakåt och gör duschhörnan precis innan man häller det sista vid dörren.

En enklare lösning för amatörer är att man stänger av duschhörnan med en avstängningslist och flytspacklar utanför först och sedan handspacklar upp fallet.

Bild på Purusplattan 2014:

2481_a1b5780898bdb61c34febec4a7ce2673.jpg

T tank77 skrev:
Ska du ha plastmatta eller klinker som ytskikt?

Monteringsplattan som du har är till plastmatta, man ska ha Purusplattan 2014 till klinker.

Nu är det som det är och nej du får inte flytspackla över plasten utan du flyter jäms med monteringsplattan.

Armeringsnätet ska egentligen ligga närmast spånskivan sedan fäster du elslingan uppe på med buntband (mini-stripes).

Flyt först en omgång upp på 12-13 mm, så fort första omgången har torkat så du kan gå på så flyter du nästa omgång annars måste du prima emellan lagren om du till exempel väntar tills nästa dag.

Jag brukar rita ut 90x90 i duschen beroende hur stor duschen ska vara och sätter nivåpinnar i duschhörnet, en i respektive hörn och så en mitt emellan så allt som allt 8 nivåpinnar i våg runt duschhörna och jag brukar ha ett fall på 20mm/m där. Sedan fortsätter man sätta pinnar utåt i badrummet med typ 100-120 cm avstånd och där ligger jag på ett fall på 7mm/m.

Sedan blandar jag en trög blandning flytspackel till duschhörnan, alltså så tjockt att flytspacklet inte jämnar ut sig själv utan man får hjälpa till med en spackel. Detta gör att spacklet håller sig på plats i nivå med pinnarna, brukar gå en 25 kg till duschhörnan. Sedan har jag mer vatten i resterande som hälls i resten av badrummet och jobbar mig bakåt ut från duschhörnan. I ditt fall blir det bakvänt och man börjar hälla dom lösa hinkarna längst in i badrummet och backar bakåt och gör duschhörnan precis innan man häller det sista vid dörren.

En enklare lösning för amatörer är att man stänger av duschhörnan med en avstängningslist och flytspacklar utanför först och sedan handspacklar upp fallet.

Bild på Purusplattan 2014:

[bild]
Hej!
Jag frågade elektrikern hur han ville ha det, och han ville först lägga golvvärmenät men hade inget hemma insåg han idag. Så det blev denna Ebeco. Jag var inte hemma när han tejpade golvvärmen.
Därför ligger armeringsnätet överst.

Ang plattan så var det tänkt från början att ha matta, men jag ändrade mig på resans gång.
Jag läser i instruktionerna att denna plattan går att använda om man ska klinka (jäkla konstigt ord).
Skickar en bild från mobilen.

Illustration av installation för golvbrunn med avjämningsmassa, golvplatta och klinker på spånskiva.
Skapa konto

En undrar: 6-7 mm lutning per meter. Kommer man känna att toalettstolen är sned när man sitter där och surfar?

Hillpinch Hillpinch skrev:
En undrar: 6-7 mm lutning per meter. Kommer man känna att toalettstolen är sned när man sitter där och surfar?
Nej, den monterar man rakt, oavsett golvlutning.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Gör som Patzie föreslår. Det är så man gör i 99% av fallen när man spacklar badrum. Absolut enklast även om man är van, men speciellt om man är nybörjare.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Värmeslingan ser ut att vara väldigt slarvigt lagd, sen så ser det ut på bilden som att den ligger alldeles för nära väggen i svängarna

Vad är det för sopa som lagt golvvärmeslingan?

Om det är du själv som lagt den så ber jag om ursäkt för att jag kallar dig sopa, men om man läser instruktionerna som följer med i paketet så står det hur den skall monteras och ingenstans nämns det något om att den tejpas fast!
Ej godkänt.
Ej 12-20 års garanti.

E EyEr0n skrev:
Vad är det för sopa som lagt golvvärmeslingan?

Om det är du själv som lagt den så ber jag om ursäkt för att jag kallar dig sopa, men om man läser instruktionerna som följer med i paketet så står det hur den skall monteras och ingenstans nämns det något om att den tejpas fast!
Ej godkänt.
Ej 12-20 års garanti.
I montagebeskrivningen för Ebecos golvvärmeslingor är det faktiskt ett montagealternativ. Det, smältlim samt rotnätsclips. Dock ska den ju ligga ovan nätet vilka många påpekat.

F falkn skrev:
Dock ska den ju ligga ovan nätet vilka många påpekat.
Det verkar ju lämpligare, känns elakare mot slingan att bli klämd mellan armeringen och golvet, jämfört med om slingan låg överst.
Före man flytspacklat givetvis, sedan spelar just det mindre roll.
Om man mot förmodan skulle behöva laga slingan, så verkar det också enklare om den ligger överst.

Gillar din lösning med handspackel, min dusch-hörna kommer vara 100x110.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, den monterar man rakt, oavsett golvlutning.
Alltså löser rörmokarn det när det är dags.
Elektrikern har lagt slingan :)
Det står i beskrivningen att antingen tejpa eller smältlimma

Jag har läst igenom anvisningarna och där står inget om att slingan ska ligga ovanpå armeringsnätet. Står inget alls om armeringsnät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.